GOEDE VOORBEREIDING

Solliciteren is een vak apart. Wie de baan van zijn dromen wil vinden, is daarmee niet in een paar dagen klaar. Zeker starters op de arbeidsmarkt moeten hiervoor eigenlijk wel een paar maanden uittrekken.

Een geslaagde procedure valt of staat met een goed zelfbeeld. Sollicitanten die weten wat ze willen èn wat ze kunnen, komen niet alleen beter over bij hun potentiële nieuwe werkgever, maar ze hebben ook een grotere kans om terecht te komen in een baan die goed bij ze past. Iemand die graag op pad is en ideeën zelf in de praktijk wil brengen, zal het op een financiële stafafdeling waarschijnlijk niet lang naar zijn zin hebben, ook al is het salaris nog zo aantrekkelijk.

Om uit te vinden welk bedrijf of welke branche goed bij je wensen past, is het belangrijk zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Dat kan door het lezen van advertenties, het bezoeken van carrièrebeurzen en het aanvragen van bijvoorbeeld jaarverslagen. Naast deze `gerichte' informatie is het ook aan te raden via kranten of gespecialiseerde vaktijdschriften de ontwikkelingen in de branches van je voorkeur te volgen. Dat levert later goede gespreksstof op tijdens de sollicitatiegesprekken, en het kan ook helpen bij de keuze voor een bedrijf. Wil je bijvoorbeeld graag werken in Singapore of China, dan is het handig om te weten welke ondernemingen daar actief zijn of willen worden.

Het daadwerkelijk zoeken naar een baan kan op verschillende manieren. Zoals uit de hierboven afgebeelde grafiek blijkt, worden personeelsadvertenties hiervoor nog steeds het meest gebruikt, op enige afstand gevolgd door persoonlijke contacten. Dat slechts 5 procent van de werkzoekenden gebruik maakt van open sollicitaties, komt omdat mensen die al een baan hebben weinig gebruik maken van dit middel: dat ligt heel anders voor starters op de arbeidsmarkt. Hetzelfde geldt voor het gebruik van internet, dat door jongeren nog steeds veel meer wordt gebruikt dan door oudere generaties.