Euro

Vanaf vandaag mag de euro in alle openheid gezien worden, zij het dat het tot het eind van het jaar zal duren voor een bredere kring er daadwerkelijk één in handen krijgt. Vanaf half september bereikt het euro-offensief een hoogtepunt, met advertenties in print en op televisie, die de denominaties, de coupures, van de euro onder de aandacht brengen, en de echtheidskenmerken. Volgens president Duisenberg van de Europese Centrale Bank (ECB), die vanmiddag in Frankfurt de jongste euro-reclamecampagne presenteerde, kan het grote publiek erop vertrouwen dat de nieuwe euro-bankbiljetten dankzij een groot aantal geavanceerde beveiligingskenmerken tot de veiligste ter wereld behoren.

De zeven nieuwe biljetten (van 5, 10, 20, 50, 100, 200 en 500 euro) hebben verschillende afmetingen en kleuren. Ze bevatten onderdelen in reliëfdruk, hologrammen, watermerken, veiligheidsdraden en inkt met een kleuromslag. Met behulp van een eenvoudige test – voelen, kijken en kantelen – is snel en gemakkelijk te controleren of een bankbiljet echt is.