Duisenberg lanceert de euro

Een vleugje Keltisch, een snufje Latijn, veel jong, maar ook genoeg oud, urbaan maar ook plattelands: vanmiddag presenteerde president Duisenberg van de Europese Centrale Bank (ECB) in Frankfurt de commercials die vanaf half september de gemiddelde Europeaan moeten inpeperen dat de euro er aankomt.

Het offensief, dat 80 miljoen euro kost, is er niet voor bedoeld de geesten rijp te maken voor de euro. Dat doen de nationale overheden in Nederland het Nationaal Platform al met hun campagnes.

Het offensief van de centrale banken, waarvoor Duisenberg vanmiddag het startschot gaf, is ervoor bedoeld de Europeanen alvast te laten wennen aan de biljetten en munten die ze begin volgend jaar krijgen. Hoe ze er precies uitzien, en hoe ze te controleren op hun echtheid. Vooral de echtheidskenmerken zijn tot vandaag topgeheim geweest.

En dat betekent dat de voorbereiding van de reclamecampagne met een aan paranoia grenzende vertrouwelijkheid is uitgevoerd. ,,De makers van het materiaal zaten op een afgesloten terrein bij de drukkerij Joh. Enschede'', vertelt M. Berends, hoofd van het Frankfurtse eurobureau van Publicis, het reclamebureau dat de Europese campagne verzorgt. ,,Hun resultaten gingen per pantserwagen naar Schiphol en van daaruit naar Frankfurt om beoordeeld te worden.''

Ook bij de opname van de commercials op locatie werd niets aan het toeval overgelaten. Probleem daarbij was dat de acteurs elkaar wel in échte euro's moesten betalen, hetgeen betekende dat de euro's onder bewaking naar de set en weer terug moesten worden gebracht. In Italië werden de opnames gemaakt binnen een kordon van gewapende agenten.

echtheidskenmerken: pagina 11