CMG moppert over harde klappen

CMG blijft sterk afhankelijk van de resultaten van een divisie die software maakt voor mobiele telefonie. Topman Stutterheim rekent op mooie orders in de laatste weken van dit jaar.

Automatiseerder CMG zat de afgelopen maanden in de hoek waar de klappen vallen. En een koersverlies van ruim 70 procent sinds begin dit jaar doet pijn, zo bleek uit het gemopper van bestuursvoorzitter Cor Stutterheim gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Het leek wel, zei hij, alsof CMG op ieder slecht-nieuwsbericht reageerde. ,,Als er minder computers worden verkocht, krijgt CMG een tik'', klaagde Stutterheim. ,,Als er minder software wordt verkocht, krijgt CMG een tik. Als het slecht gaat met een kleine concurrent, krijgt CMG een tik. Als het slecht gaat met een grote concurrent krijgt CMG een tik.''

CMG is een van Nederlands drie grootste ICT-bedrijven met bijna 14.000 werknemers en een omzet van 1,6 miljard gulden in de eerste zes maanden. Gisteren werd het eindelijk weer eens beloond voor een goednieuwsbericht. Het verlies van de divisie die software maakt voor mobiele telecombedrijven viel mee en kwam lager uit dan CMG nog had voorspeld bij een winstwaarschuwing in april. Ook de groei van de `gewone' IT-diensten (consultancy, beheer) was boven verwachting en de prognose ziet er goed uit voor het lopende halfjaar. Beleggers beloonden de cijfers met een koerssprong van meer dan 20 procent.

CMG heeft de tikjes waarover Stutterheim klaagt grotendeels aan zichzelf te danken. Waarom hebben jullie jezelf als telecombedrijf gepositioneerd, werd Stutterheim de laatste tijd vaak gevraagd door investeerders. Bijvoorbeeld, was zijn antwoord dan, omdat klanten de c van communicatie steeds vaker bij de it van informatie-technologie onderbrengen. En ook omdat de divisie telecomsoftware wereldwijd een sterke positie heeft en strategisch van groot belang is, hield Stutterheim vol.

De it-diensten zijn goed voor viervijfde van de omzet van CMG. Toch ligt de belangrijkste verklaring voor de koersval bij de softwaredivisie, waar de winstmarge in goede tijden veel hoger is dan bij dienstverlening. Daar reikten de dromen over de mobiele toekomst tot in de hemel – en deelden beleggers die verwachtingen tot de hype over internet en telecom voorbij was. De daarop volgende angst voor een recessie deed de rest.

CMG's telecomdivisie maakt vooral software voor het verzenden van eenvoudige sms-berichten via de mobiele telefoon, maar gebruikt zijn dure programmeurs ook voor het ontwikkelen van software voor multimediaboodschappen, voor het afluisteren van e-mail en faxen via de mobiele telefoon en voor het mobiel toegankelijk maken van de populaire dienst Hotmail. Het zijn diensten van de toekomst, diensten die bouwen op nieuwe netwerken (de generaties 2,5 en 3) en mobiel internet. Maar wanneer is het zo ver?

CMG moet dit jaar zo'n 200 miljoen gulden van het bedrijfsresultaat aftrekken als `ontwikkelingskosten' van software voor mobiele communicatie. De multimedia- en 3G-pakketen zijn er en ze worden getest door bedrijven als Telenor, Telia en Telefónica, maar ze leveren nog onvoldoende inkomsten op. De orders komen wel, zei Stutterheim: ,,Het volume van sms blijft toenemen, bijvoorbeeld omdat je nu plaatjes mee kan sturen. Alle telecombedrijven willen hetzelfde: meer opbrengsten per gebruiker. Het hele bedrijfsleven zoekt naar toepassingen. Zo gebruiken banken sms om effectenorders te bevestigen. En zelfs de overheid heeft sms ontdekt. Kijk maar naar de actie van de politie om gestolen telefoons met sms te bestoken.''

CMG heeft volgens Stutterheim zeven van de tien grootste mobiele telecombedrijven als klant. Omdat die allemaal, net als het Nederlandse KPN, een grote schuldenlast hebben, worden investeringen in nieuwe software zo lang mogelijk uitgesteld. De resultaten van CMG's telecomdivisie, en daarmee van heel CMG, zijn sterk afhankelijk van de verkopen in de laatste weken van het jaar. CMG rekent er op dat de grote telecombedrijven dan een nieuwe versie van de sms-software zullen bestellen om de piek – `gelukkig nieuwjaar' – rond oudjaar op te kunnen vangen. Van de 350 miljoen gulden omzet die de divisie in het tweede halfjaar moet binnenhalen (tegen 200 miljoen gulden in het eerste halfjaar), staat de helft al in het orderboek. De nieuwe licenties moeten de rest binnenbrengen. Stutterheim erkent: ,,Het kan gebeuren dat ze ergens hoog in die telecombedrijven besluiten toch niets te bestellen.''