Aandeel Nokia slinkt op krimpende markt

Dat de mobiele-telefoonmarkt in de maanden april tot juni is gekrompen was algemeen verwacht. Maar dat marktleider Nokia in het tweede kwartaal als enige van de topdrie marktaandeel verloren heeft, komt als een verrassing.

Marktonderzoeker Gartner maakte gisteren bekend dat de markt voor mobiele telefoons in het tweede kwartaal van dit jaar is gekrompen met 8,4 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Tegenover het eerste kwartaal van dit jaar daalden de verkopen met 7 procent, tot 89,8 miljoen stuks.

Fabrikanten van mobiele telefoons hebben het moeilijk doordat veel consumenten al een mobieltje hebben en voorlopig niet van plan zijn dat te vervangen. Nieuwe toepassingen, zoals het gebruik van het mobieltje voor internetten, functioneren voorlopig nog onvoldoende om de consument tot aankoop over te halen. Ook het stopzetten van subsidies aan mobiele-telefoonproducenten, zoals in Nederland vanaf volgende maand, voor de verkoop van toestellen beïnvloedt de verkoop van mobieltjes negatief.

Nokia heeft zijn marktaandeel zien teruglopen van 35,3 procent in het eerste kwartaal tot 34,8 procent. In vergelijking met het tweede kwartaal van vorig jaar heeft de Finse producent nog wel winst geboekt. Het Zweedse Ericsson en het Amerikaanse Motorola profiteerden van de daling van marktaandeel bij Nokia. Motorola heeft nu 14,8 procent van de markt in handen tegen 13,2 procent drie maanden eerder. Ericsson heroverde zijn positie als nummer drie. Het Zweedse concern, dat nog altijd forse verliezen lijdt met de productie van zaktelefoons, heeft een marktaandeel van 8,3 procent. In het eerste kwartaal was dat 6,8 procent.