Weinig publiek duurste film

De bezoekersaantallen van de duurste tot nu toe uitgebrachte volledig Nederlandse speelfilm, Soul Assassin, vallen zwaar tegen. Het afgelopen weekend bezochten iets meer dan 2500 betalende bezoekers de film, die ruim 15 miljoen gulden heeft gekost. Dat heeft de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFC) maandag bevestigd.

Distributeur A-Film stelt in een reactie teleurgesteld te zijn. Een deel van de tegenvallende opkomst wijt een woordvoerder aan de vernietigende recensies in de media. ,,Maar het was überhaupt een desastreus weekend voor de bioscopen'', stelt een woordvoerder. ,,Mensen van 12 tot 25 jaar, de doelgroep voor de film, zaten de afgelopen dagen allemaal aan het strand in plaats van in de bioscoop. En geef ze eens ongelijk'', aldus de woordvoerder. De best bezochte film was dit weekend Planet of the Apes, die bijna tachtigduizend kijkers trok. Volgende week volgt de première van het nog iets duurdere Down, een Engelstalige remake door Dick Maas van zijn eigen film De lift (1982).

A-Film hoopt met Soul Assassin zestigduizend bezoekers te trekken. Soul Assassin is al aan meer dan twintig landen verkocht