Vivendi doet vaktijdschriften van de hand

Het bod dat beleggingsfonds Cinven heeft uitgebracht op de vaktijdschriften van mediaconcern Vivendi ziet er heel goed uit. Omdat er binnen de uitgeverswereld geen belangstelling bestond voor het hele pakket, is het verrassend dat Cinven bereid was zoveel te betalen. Cinven legt 2 miljard euro op tafel, ofwel 15,5 maal de verwachte winst vóór rente en belastingen over 2001. Reed International, het moederbedrijf van Elsevier, dat een soortgelijke maar veel grotere vaktijdschriftendivisie heeft, wordt nu verhandeld op een niveau van 15,8 maal de verwachte winst over 2001. Volgens Vivendi lag het gemiddelde bij dit soort deals de afgelopen zeven jaar op 12 tot 13 maal de verwachte winst.

Toch worden de cijfers waarschijnlijk geflatteerd door de lagere resultaten van Vivendi, veroorzaakt door de dalende advertentie-inkomsten. In een historische context zou de aankoop er wellicht goedkoper uitzien, maar zeker is dat niet, want Vivendi heeft geen vergelijkbare cijfers verstrekt.

Vivendi wilde de tijdschriften als één pakket verkopen om de overname voor 2,2 miljard dollar van de Amerikaanse educatieve uitgeverij Houghton Mifflin te kunnen financieren en om zich te kunnen concentreren op de consumentenmarkt. Om de deal aantrekkelijker te maken had het concern zelfs zijn goed renderende gezondheidspublicaties aan het pakket toegevoegd, maar toch wilde geen enkele andere uitgever toehappen. Hoewel Reed naar verluidt heeft aangeboden enige titels te kopen, schrokken de meeste uitgevers er voor terug een divisie over te nemen waarvan de omzet voor 70 procent afhankelijk is van advertenties. Vivendi is blij dat de advertentie-inkomsten straks nog slechts 1 procent van zijn omzet uitmaken, tegen 5 procent nu. Toch zal één middelgrote verkoop van belangen niet volstaan om de koers weer omhoog te krijgen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld