Miskopen drukken winst Schuttersveld

De winst die het groothandelsbedrijf Schuttersveld gisteren over de eerste zes maanden presenteerde, liet een stijging zien van 5 procent. Maar als de verliesgevende activiteiten Sanitair, Verwarming en Tegels worden meegeteld laat het resultaat gewoon een daling zien.

Schuttersveld, dat uit een groep werkmaatschappijen op het gebied van kunststof en metaalbewerking bestaat, heeft in het halfjaarbericht de Duitse onderdelen Pinguin en Keramundo terzijde geschoven. Volgens algemeen directeur J. Wolters worden beide, slecht presterende divisies nog dit jaar van de hand gedaan en zijn zij met terugwerkende kracht gedeconsolideerd.-

Het leidde officieel tot een omzetstijging van 15 procent naar bijna 461 miljoen euro (ruim 1 miljard gulden), terwijl de gepresenteerde winst met 5 procent steeg tot 11,8 miljoen euro (26 miljoen gulden). Omdat de onderdelen Pinguin (sanitair en verwarming) en Keramundo (tegels) voor een sterk negatief effect zorgen – tussen de 1 en 2 miljoen euro verlies – daalt de winst in werkelijkheid metminstens 5 procent.

Wolters moest toegeven dat beide Duitse onderdelen, nog maar een jaar of drie geleden overgenomen, slecht scoorden. Het woord miskoop viel zelfs. Oorzaak is de stagnerende Duitse markt, die Schuttersveld niet had voorzien. Wolters: ,,De bouwconjunctuur in Duitsland is een drama.'' En het eind van de malaise is volgens Schuttersveld nog niet in zicht. Reden te meer om beide divisies nu al in de verkoop te doen.

Wat Keramundo betreft, is Schuttersveld met enkele gegadigden in gesprek. En Pinguin wordt opmerkelijk genoeg overgenomen door Wolters Holding, waar de algemeen directeur van Schuttersveld de scepter zwaait. Wolters zelf bezwoer dat deze beslissing niet onder druk van de aandeelhouders maar door hemzelf was genomen.

De verkoop van beide, verliesgevende onderdelen is hard nodig gezien de nieuwe strategie van Schuttersveld.

Alleen goed renderende niches (diensten/producten waarbij service een belangrijke rol speelt op een niet al te grote markt) zijn voor het bedrijf nog interessant. Schuttersveld eist een rendement van minimaal 15 procent en dat betekent volgens Wolters een focus op de sectoren industrie, distributie en automobiel.

Belangrijk is ook dat binnenkort de naam verandert in Kendrion, ,,want een naam met 'sch' is in het buitenland niet verkoopbaar'', aldus Wolters.