Grote klant stuwt winst van Ordina

Automatiseerder Ordina, die op termijn streeft naar een top-drie positie in Nederland, heeft vooral bij zijn grootste klanten meer opdrachten gekregen. De markt voor IT-dienstverlening is ,,grillig'', zei bestuursvoorzitter R. Kasteel van Ordina vanochtend in een toelichting op de halfjaarcijfers. Maar een constante is dat de grote bedrijven in de sector meer te doen krijgen en de kleinere concurrenten de wedstrijd verliezen.

,,Onze tien grootste klanten waren vorig jaar goed voor 34 procent van de omzet en nu voor 36 procent'', zei Kasteel. ,,Er zijn klanten die vorig jaar nog met tweehonderd leveranciers van IT-diensten zaken deden, maar dat hebben teruggeschroefd tot tien.''

De automatiseerder uit Utrecht maakte vanochtend een stijging van de nettowinst over het eerste halfjaar bekend van 26 procent tot 15 miljoen euro (33 miljoen gulden). De omzet steeg met 48 procent tot 216 miljoen euro. Van die omzetgroei is 37 procentpunt te danken aan overnames – vooral het bedrijf Relan dat actief is in de sociale zekerheid – en voor 11 procentpunt aan autonome groei. Voor het gehele jaar verwacht Ordina dat de markt voor IT-diensten zo'n 6 tot 8 procent zal toenemen. ,,Dit halfjaar eerder met 6 dan met 8 procent'', zei Kasteel. Ordina belooft harder te groeien dan de markt.

Ordina is net als CMG, dat ook vanochtend cijfers publiceerde, onderdeel van de midkap-index van middelgrote beursfondsen. Beleggers reageerden enthousiast. De koers, sinds begin dit jaar met een kwart gedaald, steeg vanochtend met 3,5 procent tot 16,75 euro.