Fusie van KLM met UTC gaat niet door

De samenwerking tussen de Technische Dienst van KLM en het Amerikaanse conglomeraat UTC is definitief van de baan. Dat heeft KLM vanochtend bekendgemaakt.

Bijna anderhalf jaar geleden begonnen de eerste besprekingen tussen KLM en UTC om te komen tot een gezamenlijke `supermarkt' voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen. Volgens KLM liggen ,,de doelstellingen'' van beide partijen echter ,,te ver uit elkaar''.

Volgens de ondernemingsraad van KLM, die zich vanochtend tevreden toonde over het afblazen van de besprekingen, was UTC uit op een snelle overname van de Technische Dienst.

Afgelopen voorjaar werd al duidelijk dat de overnamebesprekingen niet vlotten, toen KLM en UTC de besprekingen opschortten, onder meer omdat beide partijen het niet eens konden worden over de arbeidsvoorwaarden van het personeel. Een deel van de KLM-technici keerde zich fel tegen de plannen; ook zij beoordeelden de `samenwerking' als een overname door de Amerikanen. Zij vreesden onder het regime van het Amerikaanse bedrijf hun arbeidsvoorwaarden te verliezen.

United Technologies Corporation, gevestigd in Hartford (Connecticut), is een conglomeraat dat technische diensten levert, vliegtuigonderhoud pleegt en onder meer vliegtuigmotoren (Pratt & Whitney), componenten (Hamilton Sundstrand) en helikopters (Sikorsky) fabriceert.

In officiële termen heet het dat UTC streefde naar een ,,te snelle integratie'', aldus een woordvoerder van KLM vanochtend. ,,KLM wilde de integratie fasegewijs doorvoeren.'' Volgens hem kon KLM met de plannen van UTC niet meer garanderen dat de ,,operationele integriteit'' van KLM's Technische Dienst was gewaarborgd. ,,De basistaak van de Technische Dienst is het onderhoud aan onze eigen vliegtuigen'', zei de KLM-woordvoerder vanochtend.

De Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT), fel tegenstander van de overname door UTC, liet vanochtend weten ,,opgelucht'' te zijn na ,,anderhalf jaar onzekerheid voor de grondwerktuigkundigen'', zei voorzitter R. van der Hout.

KLM heeft steeds gezegd dat zijn Technische Dienst, waarbij 5.000 mensen werken, moet samengaan met een ander bedrijf omdat het te klein is om in de toekomst zelfstandig te overleven. ,,Wij gaan nu eerst bekijken of we nog steeds de ambitie hebben om een wereldwijde speler te worden op het gebied van vliegtuigonderhoud'', aldus de KLM-woordvoerder.

Na het afketsen van eerdere fusies met Alitalia en British Airways, vorig jaar, is het mislukken van de fusie met UTC de derde grote streep door de rekening bij KLM. Volgens de ondernemingsraad van KLM blijkt telkens dat de identiteit van KLM ,,in het gevaar komt'' als de luchtvaartmaatschappij fusiebesprekingen houdt met ,,grote partijen''.