Flirt met geit

Vervelende Amerikaanse komedies bevatten vaak één scène die de verveling overstijgt; een soort overtreffende trap van platheid die in de film zelf een zekere logica heeft maar eigenlijk op zichzelf, zonder kennis van hoe het zo ver heeft kunnen komen, veel leuker is.

In American Pie was het de jongen die een appeltaart neukte. In The Animal is het een man die een geit het hof maakt. Begeleid door Marvin Gaye's geile Get It On knipoogt hij naar het dier, streelt de bruine vacht en gluurt begerig naar haar achterste.

Het heeft zo ver kunnen komen doordat de man na een auto-ongeluk door een gekke professor gerepareerd is met organen van allerlei dieren en daarbij een aantal van hun eigenschappen heeft overgenomen. Hij kan zwemmen als een dolfijn, ruiken als een hond, eten als een leeuw, rennen als een paard of een tijger de film is niet zo precies in het aangeven van wie hij nu welk orgaan of welke eigenschap heeft overgenomen. Behalve de flirt met de geit levert het uitgangspunt weinig opzienbarende grappen op. Veel tijd gaat heen met poep en pies. Echt stuitend wordt het nooit.

The Animal werd geschreven door Rob Schneider, die er ook de hoofdrol in speelt. Schneider, een maatje van Adam Sandler, leerde zoals bijna elke Amerikaanse filmkomiek het vak bij het televisieprogramma Saturday Night Live. Hij maakte eerder Deuce Bigalow, Male Gigolo, waarin hij dezelfde onschuldige loser speelde als in zijn nieuwe film. The Animal is iets leuker dan Deuce Bigalow. Daar zat helemaal geen taart of geit in.

The Animal. Regie: Luke Greenfield. Met: Rob Schneider, Ed Asner, Colleen Haskell, Michael Caton, John C. McGinley. In: 40 theaters.