Vivendi verkoopt divisie vakbladen aan Brits Cinven

Het Franse mediaconcern Vivendi heeft zijn divisie vaktijdschriften voor 2 miljard euro (4,4 miljard gulden) verkocht aan de Britse participatiemaatschappij Cinven. De Nederlands-Britse uitgever Reed Elsevier had volgens berichten in de Britse pers een lager bod uitgebracht. Het Nederlandse VNU heeft wel naar de veiling gekeken, maar afgezien van een bod.

Vivendi Universal, een van 's-werelds grootste makers van films, muziek en computerspelletjes, verkoopt de vakbladen en vakbeurzen om de overname van een educatieve uitgeverij in de Verenigde Staten te financieren. Vivendi kocht daar eerder dit jaar Houghton Mifflin voor bijna 5 miljard gulden.

De verkoop past in de consolidatiegolf onder grote internationale mediaconcerns die zich allemaal op een beperkt aantal terreinen richten en overige activiteiten van de hand doen. Vivendi was tot voor kort vooral een Frans nutsbedrijf met belangen in mobiele telefonie, maar maakte vorig jaar zijn ambities duidelijk met de overname van het Canadese film-, muziek- en drankenconcern Seagram (inclusief voormalig Philipsdochter Polygram) voor zo'n 34 miljard dolar.

Vivendi kocht de educatieve uitgeverij in de VS als aanvulling op vergelijkbare activiteiten in Frankrijk, Spanje en Brazilië. De divisie vakbladen van Vivendi, met veel titels op het gebied van landbouw, de bouwsector en gezondheidszorg, was juist alleen actief in Frankrijk en had relatief beperkte groeikansen. Vakbladen en vakbeurzen zijn wel een kernactiviteit voor Reed Elsevier en VNU, maar beide uitgevers zijn nog bezig met het integreren van recente miljardenovernames (respectievelijk Harcourt en AC Nielsen).

Vivendi en Cinven hebben een voorlopig koopcontract getekend en verwachten de overname eind oktober af te kunnen ronden. ,,Dit was het beste bod'', liet Vivendi weten in een verklaring. ,,Het was bovendien het meest coherente aanbod en stelt de divisie in staat om in één geheel verder te gaan.''

Cinven is een van Europa's grootste participatiemaatschappijen en al eerder actief geweest in de mediasector. Het bedrijf verkocht onlangs IPC, de grootste Britse uitgever van publiekstijdschriften en een voormalige dochter van Reed Elsevier, voor 4 miljard gulden aan het Amerikaanse AOL Time Warner. Als erfenis van de Polygram-verkoop heeft Philips nog een belang van 3,52 procent in Vivendi.