Treinverkeer rond Utrecht gestremd

Als gevolg van een computerstoring heeft het treinverkeer rond Utrecht gisteravond een uur stilgelegen.

Honderden reizigers strandden op het centraal station van Utrecht. Rond Utrecht kwamen twintig treinen stil te staan. In totaal vielen zestig treinen uit.

Om half zeven kwam het treinverkeer langzaam weer op gang, maar ook later op de avond schrapte NS nog treinen, omdat het computersysteem niet op volle kracht werkte.

,,De storing werd veroorzaakt, doordat de elektronische bedienpost van Utrecht-Centraal, dat de communicatie regelt tussen de railverkeersleiding en de seinen en wissels, verkeerde berichten was gaan zenden'', zegt een woordvoerster van railinfrabeheer. ,,De juiste informatie werd daardoor vertraagd doorgegeven.'' Volgens haar had dat geen invloed op de veiligheid, omdat het beveiligingsssysteem ,,strikt gescheiden'' is van het communicatiesysteem waarin de storing zich voordeed. ,,Wel was de storing van dien aard dat om half zes werd besloten het systeem stil te leggen. Na een aantal tests bleek het systeem weer zodanig te functioneren dat het om half zeven weer kon worden opgestart.''

In de nacht van 4 op 5 juli werd NS ook al getroffen door een grote computerstoring in en rond Utrecht, waardoor de ochtendspits in het honderd liep. De problemen werden toen verzoorzaakt door nieuwe software. Nu gaat het om een hardwareprobleem, aldus de woordvoerster. ,,Vannacht is tijdens tests gebleken dat de apparatuur defect is. Om de oorzaak hiervan te achterhalen, zal het systeem vannacht nogmaals worden stilgelegd.'' Omdat dit pas zal gebeuren, nadat de laatste reizigerstrein heeft gereden, zullen reizigers daarvan volgens de woordvoerster geen hinder ondervinden. Wel wordt het goederenverkeer mogelijk omgeleid.

Het treinverkeer wordt grotendeels geautomatiseerd afgewikkeld. Treindienstleiders zien op computerschermen waar treinen zich bevinden en zij kunnen de automatische treinenloop bijsturen. Het logistieke systeem Vervoer Per Trein (VPT), waarvan NS nu gebruikmaakt, wordt sinds de jaren tachtig gefaseerd ingevoerd in alle regio's.

Volgens de woordvoerster heeft de railverkeersleiding één keer eerder in Utrecht met hetzelfde probleem te kampen gehad, maar dat leidde toen niet tot het stilleggen van het systeem.