Toeristen op Malta konden een week niet pinnen

Enkele honderden vakantiegangers op Malta hebben bijna een week lang geen geld kunnen pinnen. Alle pinautomaten op het eiland weigerden dienst en ook met creditcards kon niet worden betaald. Sinds gisteravond is het pinnen wel weer mogelijk geld.

Het Maltees Bureau voor Toerisme zegt dat de oorzaak een ,,computerstoring'' was. Daardoor konden betalingsopdrachten vanuit Malta niet worden verwerkt. De Nederlandse ambassade in Rome had vanochtend nog maar één melding binnen gekregen van een gedupeerde reiziger. ,,Niet iedereen zat in geldnood'', meldt de ambassade ,,Het lijkt me sterk dat alle toeristen op hetzelfde moment wilden gaan pinnen.'' Volgens de ambassade geven de meeste reisbureaus ook altijd het advies om cash geld, giro- of eurocheques mee te nemen op vakantie. Op Malta bevinden zich ongeveer duizend Nederlandse toeristen die reizen via een touroperator. Neckermann Reizen en Holland International zeggen allebei enkele honderden toeristen op Malta te `hebben'. De organisaties hielpen hun klanten afgelopen week door familie of vrienden van de toeristen in Nederland geld te laten brengen naar filialen van een van de reisorganisaties. ,,Bij de reisleiders in Malta konden de vakantiegangers dan geld ophalen'', zegt A. Vroege, directeur Toeroperating Neckermann Reizen.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zegt dat veel banken een ,,gestrande reizigers service'' hebben in geval van storingen. Familieleden of vrienden thuis kunnen bijvoorbeeld geld naar een grenswisselkantoor brengen. Zij krijgen dan een code, die zij moeten doorgeven aan de vakantievierder. Met de code en een legitimatie kan deze persoon het geld onmiddellijk afhalen, aldus de NVB. ,,Alleen mensen die niemand kennen die hun geld wil lenen, hebben een probleem'', meent de ambassade in Rome.