Internationale treinen door NS geschrapt

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben op verzoek van de Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn (DB) alle hogesnelheidstreinen op het traject Amsterdam-Keulen uit de dienstregeling genomen.

Dit hebben woordvoerders van beide spoorwegmaatschappijen vanmorgen bevestigd. De maatregel geldt sinds vrijdag. Reden is dat de wielbanden van de in totaal zeven zogenoemde ICE-treinen zozeer zijn afgevlakt, dat zij volgens de woordvoerder van Deutsche Bahn niet meer voldoen aan de Duitse veiligheidsnormen. NS hoopt dat de ICE-treinen morgen weer kunnen gaan rijden, maar kan dit niet garanderen.

Volgens de Duitsers zijn de wielen van de treinen beschadigd als gevolg van werkzaamheden aan het spoor bij Arnhem. ,,Metalen voorwerpen zijn op het spoor blijven liggen na werkzaamheden aldaar'', aldus de DB-woordvoerder. Werkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd door Railinfrabeheer.

De NS erkent dat voorwerpen op het spoor tot de beschadigingen hebben geleid, maar stelt dat nog niet vaststaat wat de herkomst daarvan is. ,,Het zou ook sabotage kunnen zijn. We zijn met een uitgebreid onderzoek bezig'', aldus de NS-woordvoerder. Volgens hem zijn ook treinen van de Nederlandse maatschappij Syntus op het traject beschadigd.

De hypermoderne ICE-treinstellen worden in onder meer de werkplaats in Amsterdam hersteld. NS heeft de treinen inmiddels vervangen door oud materieel. ,,We moeten de reizigers toch naar de grens krijgen. We zetten in wat we kunnen, dat kan ook oud materieel, of getrokken Duits materieel zijn.''

Met dit materieel rijdt de NS nu naar Emmerich, aan de grens. Vanaf Emmerich moeten reizigers nu, zoals voor de komst van de ICE-treinen, overstappen op Duitse treinen richting Keulen. Ook de Duitsers rijden vanaf Emmerich met vervangend materieel.

Volgens NS zijn de beschadigingen aan de ICE-treinen ,,ongeveer tegelijkertijd in Duitsland en Nederland waargenomen''. De ICE-stellen hebben een detectiesysteem dat beschadigingen aan de trein moet kunnen ontdekken. Daarnaast vinden regelmatig controles aan de treinen plaats, in Nederland en in Duitsland.

Een medewerker van de Railverkeersleiding, die vertragingen meldt aan de ANWB en aan Teletekst, zegt niet op de hoogte te zijn van de uitval van ICE-treinen sinds vrijdag, noch van de daardoor ontstane vertragingen. ,,Als voor die ICE-trein een andere trein rijdt en het geen vertraging is van langer dan een half uur, hoeven wij dat niet te melden.''