Eerlijk en vernieuwend

Ken Tyrrell, oprichter van het Tyrrell Formule I-team en de grote man achter de carrière van drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart, is zaterdag overleden. In zijn woning in Surrey stierf de Engelsman die drie decennia een begrip was in de Formule I als gevolg van kanker.

Ken Tyrrell diende in de Tweede Wereldoorlog bij de Royal Air Force, maakte fortuin in de houtindustrie en was in de vroege jaren vijftig even coureur coureur. In de jaren zestig en zeventig groeide hij als teambaas uit tot een van de invloedrijkste mensen in de Formule I. Stewart veroverde in 1971 en 1973 in een Tyrrell-Ford de wereldtitel, in '71 behaalde Tyrrell ook de constructeurstitel. De samenwerking met Stewart begon in 1964, toen de Schotse coureur in het Formule 3-team van Tyrrell reed. In 1968 deden de twee hun intrede in de Formule I: een Cosworth-motor en een Matra-chassis vormden een jaar later de ingrediënten voor de eerste wereldtitel van Stewart. Het team heette toen nog Matra International. In 1970 kreeg het team de naam van Tyrrell en verscheen de Tyrrell 001 op de baan. De stal behaalde in 28 jaar 23 GP-zeges, in 418 races. De Italiaan Michele Alboreto, ook dit jaar overleden, was in '83 in de straten van Detroit de laatste die voor Tyrrell een race won.

,,Hij was buiten mijn familie de belangrijkste persoon in mijn leven'', reageerde Sir Jackie Stewart. ,,Ken was veel meer dan een teameigenaar en -manager. In zijn tijd was hij simpelweg de beste.''

Na het vertrek van Stewart en de opkomst van de fabrieksteams als Ferrari, McLaren en Williams was het gedaan met de grote successen van de privéstal. In 1997 deed het team voor de laatste keer mee aan het WK. Jos Verstappen reed toen voor Tyrrell. British American Tobacco kocht de stal en doopte het om in BAR. Tyrrell stapte daarop in februari 1998 uit de racerij.

Tyrrell stond bekend als een eerlijk man en verwierf de bijnaam `Uncle Ken'. Hij gold als een vernieuwer in de Formule I. In 1976 verrastte hij met de zeswieler (met twee keer twee wielen voor), die een kort leven beschoren was. Tyrrell was ook de eerste die Formule I-wagens voorzag van een verhoogde neus, die bij alle teams navolging kreeg. Dat was een vondst van de legendarische ontwerper Harvey Postlethwaite, die twee jaar geleden overleed. In 1997 introduceerde Tyrrell zijvleugels.