Antibalas Afrobeat Orchestra

De uitvinding van de afrobeat staat op naam van de Nigeriaanse muzikant Fela Kuti. Enkele jaren na zijn dood blijkt zijn polyritmische muziek een aanzienlijke invloed op sommige segmenten van de house te hebben gehad. Maar ook muzikanten van vlees en bloed hebben wat aan zijn erfenis, zoals blijkt uit de verrichtingen van het New-Yorkse Antibalas Afrobeat Orchestra dat dit weekend schitterde op het Lowlands-festival. De politieke geest van Fela's muziek heeft ook hen niet onberoerd gelaten, zoals blijkt uit World War IV, waarin Bill Clinton alvast tot oorlogsmisdadiger wordt uitgeroepen. En de titel N.E.S.T.A. blijkt te staan voor `Never Ever Submit To Authority'.

Het veertienkoppige collectief plant zijn ritmische bombardementen met uiterst doeltreffende precisie. Orgel, gitaar en blazers beperken zich tot simpele, herhalende figuren, het drama schuilt in de overdonderende golven van percussie. Dat daarin ook latin en funk doorklinken, is niet meer dan logisch voor een band die zijn etnische wortels heeft in de Latijns-Amerikaanse gemeenschap van Brooklyn, New York.

Enkele leden van deze groep hadden ooit zitting in King Chango, een groep die op The Return Of El Santo latin brutaalweg aanlengt met elektronica, drum 'n' bass, reggae, ska, hiphop, metal zelfs en, iets minder geslaagd, ska. Leuke, steevast met veel percussie vormgegeven combinaties, die doen vermoeden dat de ghettoblasters in de New-Yorkse barrios niet altijd op hetzelfde radiostation staan afgestemd.

Antibalas Afrobeat Orchestra: Liberation Afro Beat Vol. 1 (Ninja Tune ZEN CD56) distr. Zomba

King Chango: The Return Of El Santo (Luaka Bop 72438-50307-2-7) distr. Virgin