`Wat ze vragen maken we'

Rolf Wouters werkte bij een reclamebureau toen zijn collega's hem in 1988 voor de grap aanmeldden bij het talentenprogramma Showmasters van Sandra Reemer. Het begin van een tv-loopbaan bij RTL4 en sinds 1995 Veronica/Yorin. Per 1 oktober gaat hij voor 3 jaar naar de AVRO.

Rolf Wouters (38) is meer dan een bekend tv-gezicht. Twee jaar geleden richtte hij het productiebedrijf RedForest op. ,,Iemand die het tv-vak een beetje kent haalt onze programma's er zo uit'', zegt Wouters, ,,omdat alles klopt. Ook visueel. Net als elke reclamemaker heb ik een enorme verbeeldingskracht. Nooit bang dat ik door mijn ideeën heen ben. Ik heb er zestig in een la liggen waarvan er 10 heel goed zijn. Elke vraag van een opdrachtgever lossen we op.''

Van de AVRO mag hij ook voor andere omroepen blijven werken. Alleen zijn gezicht is exclusief.

Bij Yorin begint maandag een nieuwe dagelijkse reeks van DeHunt, een door RedForest geproduceerde camerajacht op 3 mensen die een trektocht door Nederland maken.

U heeft `Wedden dat' indertijd van Jos Brink overgenomen. Later deed u `Now or Never' en de `Tandenborstelshow'. Er lijkt weer een groeiende behoefte aan dergelijke grote showprogramma's.

Op een gegeven ogenblik zijn we allemaal klaar met reality-tv en nieuwsrubrieken. Dan wil je weer eens lekker ouderwets onderuit zakken. Van die programma's waar je met zijn allen naar kijkt en waar je doorheen kunt praten en lachen. Het lijkt me enig om te maken.

Waarom gaat u van een commerciële naar een publieke omroep?

Waarom niet? HMG/Yorin wilde graag dat ik bleef. De AVRO kwam met een voorstel en er was nog een zender. Na tien jaar HMG leek het me gewoon tijd voor iets nieuws.

Wat wilt u voor de AVRO doen?

Net wat de AVRO wil. Maar het is logisch dat ik doorga met entertainment en infotainment.

De AVRO zegt dat er in ieder geval een groot amusementsprogramma moet komen in de trant van `Televisione di Rolfo' dat u voor Veronica maakte.

Erg leuk dat Televisione hen charmeert. De bedoeling was op een onderhoudende manier Italië beter te leren kennen. De tv-cultuur zegt heel veel over een land. Voor de AVRO zou ik het graag uitbreiden tot de rest van Europa. De verpakking is entertainment, maar er zit iets inhoudelijks in dat je zo zwaar of licht kunt maken als de opdrachtgever wil. Het leuke van de AVRO is dat het daar iets informatiever mag zijn.

Toch beter op uw plek bij de publieke omroep?

Aarzelend: ,,Voor dit soort programma's wel.''

De AVRO wil ook een quiz.

We hebben het format voor een goede quiz en dat weten ze.

Verder denkt men aan reportageprogramma's.

Erg leuk om te doen. Je kunt ze heel persoonlijk maken met één camera en een klein clubje. Ik heb ooit eens twee documentaireseries gemaakt, al is documentaire een beetje zwaar woord: Rolf bij de cowboys en Rolf op zoek naar Dracula. Ik noemde het informatieve reportages. Geinig en zeer informatief tegelijk.

Uw programma `DeHunt' begon vorig jaar exclusief op internet. Op de website van RedForest staat: `internet is just another channel'.

Internet is uitsluitend een doorgifteluik, net als de televisie. Interactie en zo hoort er bij, maar het gaat mij om bewegend beeld en dat is op internet niet zo nieuw, anders of ingewikkeld. DeHunt was een van de eerste tv-programma's op het web dat echt werkte. Omdat het boeiend was. Alles was elke dag anders. Het was als een tv-serie met een begin en een einde.

Waarom vindt u de `DeHunt' geslaagd?

Omdat de vormgeving klopt met wat er gebeurt. Vaak worden programma's gemaakt door een toevallig groepje mensen dat beschikbaar is en dan is het een beetje een verrassing wat eruit komt. Bij ons niet. Ik weet ook precies welke regisseur ik wil hebben. DeHunt maken we met materiaal van amateurs en het moet er uiteindelijk uitzien als een speelfilm. Jasper Faber kan dat, hij is een van de beste montageregisseurs. Het unieke is dat dit spel zich in het echte leven afspeelt. Als programmamakers hebben we er geen grip op. Het gaat om het tactische spel en privé-zaken spelen geen rol. Het feit dat we dit jaar op het festival van Montreux er een eervolle vermelding voor kregen, geeft aan dat het bijzonder was.

Is het ook op internet te volgen?

Nee, daar is nog wel een chatbox, randinformatie, uitleg en er zijn updates. Maar als we het dagelijkse programma op het net uitzenden, zou dat ten koste kunnen gaan van het aantal kijkers naar het tv-programma. Dat vindt Yorin niet gunstig. Daarom zetten we alleen in het weekeind wat highlights op de site, zonder te veel weg te geven van de aflevering van maandagavond.

U zou verder willen gaan?

Veel verder, maar alles kost geld.

Er is geen sponsor te vinden?

Daar ben ik niet mee bezig. Er zijn 20 amateursites omheen ontstaan, waaronder hele leuke. Dan krijg je een community – rot woord – die zichzelf in stand houdt. Zo blijft DeHunt echt DeHunt op het web.

Het site-bezoek is niet belangrijk?

Hoe meer hoe leuker, want dan zie je dat het werkt. Vorige jaar hadden we tot 43.000 kijkers per dag en die bleven meer dan 10 minuten. Bij de tweede Hunt in januari, die ook op tv te zien was, waren het er nog zo'n 15.000. Het beeld is op tv veel beter. Mij maakt het niet uit. Ik doe het niet voor kijkcijfers of bezoekersaantallen. Ik doe het voor zo iets.'' Wouters wijst naar de ingelijste oorkonde van Montreux aan de muur.

DeHunt, Yorin, maandag, 18.55-19.30u. (www.redforest.nl)