Vlammende opening Festival Oude Muziek

Nog voordat het gewone concertseizoen goed en wel is geopend, domineren exotische en gepeperde thema's deze dagen tal van nazomerfestivals. Het Grachtenfestival in Amsterdam bracht vorig weekend lijn in zijn programmering met het thema `in vuur en vlam'. Het twintigste Holland Festival Oude Muziek opende gisteren in een uitverkocht Muziekcentrum Vredenburg eveneens met een `openingsconcert vol hartstocht, vuur en vlam' als opmaat voor nog negen dagen met lezingen, symposia, rondleidingen en ongeveer zestig concerten op vierentwintig locaties.

De wat gezwollen aankondiging van het openingsconcert werd door barokensemble El Ayre Espanol waargemaakt met een vlammende uitvoering van de zarzuela Acis y Galatea van componist Antonio de Literes (1673-1747). Het verhaal van zeenimf Galatea en haar passie voor de herder Acis geniet meer bekendheid in de zettingen van Händel en Lully, maar bleek in zarzuela-gedaante (een soort Spaans Singspiel met deels gesproken dialogen) zeker zo verrassend. Rauwe woede, verstilde liefdesmonologen - De Literes verstond de kunst van wulpse dansen én intiem fluisterende koren, die door dirigent Eduardo López Banzo (klavecimbel) soepel werden gecoördineerd met de glunderlach en de brede armgebaren van een tevreden meesterkok.

López Banzo maakt er een sport van onbekend Spaans barokrepertoire uit bibliotheken op te diepen, maar Acis y Galatea is geen werkelijk onbekend werk. Eerder het tegendeel is waar: Antonio De Literes geldt als één van de meest gerenommeerde, Spaanse barokcomponisten, en de charme van Acis y Galatea hangt sterk samen met het typisch Spaanse karakter van de muziek. Verscheidene malen realiseerden het achtkoppige instrumentale ensemble en de zes zangers ronduit swingende barokmuziek, met gitaar en luit bijna schmierend boven een dansende bas. Opruiende castagnettes gaven ook sopraan Marta Almajano (Galatea) hoorbaar vleugels tijdens haar vlucht van de hitsige cycloop (`Denk je dat het leuk is om er uit te zien als een gehaktbal?'), door bariton Jordi Ricart met brullende bronst tot leven gewekt.

El Ayre Espanol keert vanmiddag terug op het festival met het verstilde Miserere van José de Nebra. Het concert valt onder het festivalthema `lamentaties', onder welke vlag dinsdag ook The Sixteen & Fretwork onder leiding van Harry Christophers spelen. Behalve aan klaagzangen besteedt het festival met een tweedaags symposium verder aandacht aan het Nederlands lied. Weer een andere thematische spil vormt het muzikaal erfgoed van IJsland, dat onder meer morgenmiddag door het Ensemble Sequentia wordt belicht in een theatervoorstelling rondom mythen uit de Edda. Opwinding belooft de symbolische rode draad `liefde, seks en geweld in de Middeleeuwen', waarin een concert rondom het 'kasteel der liefde' met The Tallis Scholars en Herman Pley als verteller staat geprogrammeerd naast een integrale studiedag gewijd aan 'muziek en seksueel geweld'.

Festival Oude Muziek: Acis y Galatea van A. de Literes door Al Ayre Espanol o.l.v. Eduardo López Banzo. Gehoord: 24/8 Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht. Info: www.oudemuziek.nl.