Van Haarlem naar Harlem

Een metamorfose van de organisatie onder dezelfde naam, of andersom. VNU kiest voor het eerste, Melkunie voor de tegenovergestelde variant.

De zuivelproducent stopte met succes miljoenen in campagnes en zet nu in één keer alle inspanningen voor het merk overboord. Melkunie heet voortaan Campina, aan het product of de organisatie verandert niet zo veel. Na acht jaar is men erachter dat naam en tv-spotjes verkeerde associaties oproepen.

Internatio-Müller verandert naam én organisatie. Een conglomeraat, actief in de haven, medicijnhandel en installatie, werd technische dienstverlener. Nu volgt het uithangbord.

De Verenigde Nederlandse Uitgeverijen zijn nog niet overtuigd en volgen vooralsnog het pad van SHV: de afkorting die de lading niet meer dekt door een turn around van de organisatie. De Steenkolen Handels Vereniging, heeft daar nooit problemen mee gehad. Het familiebedrijf was een van de eerste in Nederland die rücksichtslos van kernactiviteit durfden te wisselen: ooit waren ze debutant in de hypermarktbranche, in de schroothandel en nu in het durfkapitaal.

VNU geeft niet meer uit. Het voormalige katholieke bolwerk uit Haarlem is omgetoverd tot een `informatieconcern'. De tijdschriften gingen naar de Finnen, de educatieve uitgaven naar een Britse investeerder en de regionale dagbladen naar De Telegraaf en Wegener.

In het informatieconcern huizen nu vooral Amerikaanse marktonderzoekers die hun rapporten en databanken met hogere winstmarges verkopen dan de premies op bladen als Donald Duck of Margriet. Vier jaar geleden kwam meer dan de helft van de omzet uit Nederland, nu nog maar zeven procent.

Bij de farmadivisie van Akzo Nobel leidt zo'n scheve verdeling van de activiteiten tot verhuizing van het hoofdkantoor, niet tot verandering van de naam. De directie van Organon zit voortaan in New Jersey in plaats van Oss. Het bestuur van VNU heeft die conclusie nog niet getrokken. Het studeert wel op een beursnotering in de Verenigde Staten en op vervanging van de naam door Nielsen, de aanduiding van de Amerikaanse dochterbedrijven die ter plaatse veel bekender zijn dan VNU.

Als alle aangekondigde aan- en verkopen binnenkort zijn afgerond is het aantal werknemers in Nederland geslonken naar zo'n 1.600 man. Dat is 4 procent op een totaal bestand van 36.000 werknemers en zal de nodige vliegbewegingen vergen. Zonder verhuizing jaagt het bestuur de onderneming onnodig op hoge reiskosten. Eigenlijk heeft het huidige VNU niets meer in Nederland te zoeken.