Spoorlijn van Moerdijk naar Belgische grens `haalbaar'

De aanleg van een nieuwe spoorlijn tussen Moerdijk en de Belgische grens is haalbaar en moet worden overwogen om de groei van het goederenvervoer tussen Antwerpen en Rotterdam het hoofd te kunnen bieden.

Dat staat in een studie van de provincie Noord-Brabant. Volgens het onderzoek kan de spoorlijn voor 2,5 miljard gulden worden aangelegd. De goederenlijn, de zogenoemde lijn 11, zou over tien tot vijftien jaar in gebruik kunnen worden genomen.

Volgens de Brabantse gedeputeerde Pieter van Geel betekent de uitkomst van de studie niet dat de provincie Noord-Brabant onvoorwaardelijk voorstander is van een nieuwe lijn. Van Geel: ,,Als de aanleg van een nieuwe lijn tien tot vijftien jaar in beslag neemt, zou dat kunnen betekenen dat er in deze jaren niets wordt gedaan aan de huidige problemen op het spoor. Behalve op de lange termijn moeten we ook naar de korte termijn kijken. Dat is een spanningsveld en dat moeten we eerst nog uitdiscussiƫren.''

De Brabantse gedeputeerde verwacht niet dat het mogelijk is om in afwachting van de eventuele nieuwe spoorlijn afspraken te maken over een beperking van het aantal goederentreinen over het huidige spoor. ,,Dat soort afspraken zijn erg link. Daar waag ik me liever niet aan'', aldus Van Geel.

Tot het uitvoeren van de studie werd besloten na felle protesten van een aantal Brabantse steden tegen de plannen van minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat). Zij liet een trajectnota maken, vooral op verzoek van de Belgen, waarin de goederenroute met een aantal aanpassingen over bestaand spoor door de centra van een aantal steden loopt. Vooral Roosendaal zou daarvan de dupe zijn.

Volgens prognoses van het rijk zullen er op het traject Rotterdam-Antwerpen en vice-versa drie tot vier keer zoveel goederentreinen rijden als nu. Die gaan allemaal door het centrum van de stad. De nieuwe spoorlijn kan volgens de provincie langs de A17 lopen, de autosnelweg tussen Roosendaal en Moerdijk.

Volgens de provincie is uitbreiding van het aantal treinen op deels bestaand spoor alleen mogelijk met een aantal zeer forse inpassingsmaatregelen.