Relletjes volgen ook Numico

Numico kan beleggers maar niet overtuigen, zo bleek deze week op de beurs. Nieuwe relletjes in de VS veroorzaakten onrust.

Ooit heette Numico Nutrica. Maar in 1997 besloot bestuursvoorzitter Hans van der Wielen dat die naam maar eens gewijzigd moest worden. ,,Als er potjes babyvoeding en andere Nutricia-producten uit de handel moeten worden genomen, zoals onlangs gebeurde in Engeland en Frankrijk, dan heeft dat repercussies op het merk Nutricia. Het is beter om de namen van producten en die van de holding te scheiden'', zo verklaarde hij destijds de stap. Een terughaal actie hier, berichtgeving er over in de media, en hup daar ging Nutricia's koers weer. Omlaag. Vervelend voor het bedrijf, dat zijn groei vooral financierde met emissies.

Was het een slimme zet van Van der Wielen, die naamsverandering? Of onderschatte hij zijn financiële achterban, de beleggers?

De modale belegger van nu blijkt een mondiale blik te hebben. Het aandeel Numico moest het deze week dagelijks ontgelden op de effectenbeurs. Ongunstige berichtgeving in de media over een onderzoek van justitie in de Verenigde Staten naar bepaalde handel en wandel bij dochter GNC bleef Numico parten spelen. GNC is fabrikant van vitaminepillen en verkoopt die via eigen winkels en franchisefilialen. Volgens justitie in de VS zou er bij een aantal franchise zaken producten van GNC zijn verkocht die de uiterste houdbaarheids datum zijn overschreden. Daar kwam ook nog eens nieuws bij dat een aantal franchisenemers een rechtszaak zijn begonnen tegen GNC, omdat het bedrijf zijn eigen winkels zou bevoordelen.

GNC was in 1999 de eerste grote aankoop van Numico op de vitaminemarkt. Na GNC volgde de aankoop van Rexall Sundown. Aanvankelijk werd er door de buitenwacht positief gereageerd op de acquisities. Maar eind vorig jaar sloeg de stemming om, door twijfel over het groeipotentieel van de vitaminemarkt in de VS.

GNC en Rexall Sundown mogen dan geen Numico heten, maar voor beleggers is de link snel gelegd. Dat werd deze week nog eens geïllustreerd door de affaires rond GNC in het verre Amerika. Daar kan geen naamsverandering meer tegen op. Op het Damrak namen beleggers vlot afscheid van het fonds. Het moet een déjà vu gevoel zijn geweest voor Van der Wielen.

Uitgever VNU kreeg deze week ook een flinke tik nadat het waarschuwde dat de winst dit jaar zal tegenvallen. Beleggers reageerde furieus en duwde het aandeel VNU naar de laagste koers sinds 1999. VNU heeft last van de gedaalde verkoop van advertenties, vooral in de VS. De winst in 2001 zal nu niet stijgen met 10 procent, zoals VNU in maart aankondigde, maar met minimaal 5 procent. VNU verkocht onlangs publiekstijdschriften als Libelle en Margriet om zich geheel op de zakelijke markt te richten.