Geduld beleggers in Rolls-Royce wordt beloond

Rolls-Royce heeft de juiste koers hervonden. De Britse producent van vliegtuigmotoren heeft zijn belofte gestand gedaan een succesvolle herstructurering door te voeren en groei te verwezenlijken, na de desastreuze winstwaarschuwing van vorig jaar. Het motorenassortiment, in combinatie met hogere omzetten op de lucratieve markt voor onderhoud en reparaties, zal de winst volgend jaar omhoog stuwen. Het grootste pluspunt is de enorme toename van het aantal in gebruik zijnde motoren. In het verleden werd het marktaandeel vergroot zonder dat daar een evenredige stijging van de winstgevendheid tegenover stond, als gevolg van de gigantische ontwikkelingskosten van een nieuwe serie motoren voor Boeing en Airbus. Nu lijkt die investering eindelijk vruchten af te werpen. Vandaag de dag maakt één op de drie vliegtuigen gebruik van Rolls-Royce-motoren. Dat leidt tot een stabiele inkomstenstroom bij de divisie voor onderhoud en reparaties, die nu 40 procent van de omzet voor haar rekening neemt.

De verkoop van de motoren is stormachtig toegenomen, van vierhonderd exemplaren per jaar in 1995 tot bijna vijftienhonderd nu. Het orderboek, dat als een kristallen bol inzicht verschaft in de winstmogelijkheden in de toekomst, staat op recordhoogte. Ook over de divisies voor elektriciteitscentrales en defensie is optimisme mogelijk. Toch blijft het aandeel Rolls zoals altijd een gok voor de lange termijn. De echte vruchten van al deze vooruitgang kunnen pas in 2002 geplukt worden. En een terugkeer naar de gouden tijden van de dubbelcijferige winsten lijkt zelfs nog verder weg. Rolls-beleggers zijn het gewend te moeten wachten. Sinds de privatisering in 1988 heeft het bedrijf een jaarlijks rendement van 8 procent opgeleverd, niet veel meer dan het gemiddelde. Maar voor de geduldigen ligt de oogsttijd eindelijk in het verschiet.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld