Conflict KLM en Schiphol over exclusief klantenpasje

KLM en Schiphol hebben een conflict over de wijze waarop de luchthaven klanten aan zich wil binden. De KLM verwijt Schiphol monopolisering van overheidstaken omdat het onder meer speciale pasjes aan passagiers opdringt om de grenscontrole te versnellen.

Door eenmalig de oogiris te laten registreren op een chipkaart kunnen vaste klanten van Schiphol snel door de paspoortcontrole. Volgens een woordvoerder van Schiphol eiste KLM hierbij exclusiviteit voor haar passagiers. ,,Daar wilden wij niet mee instemmen. Nu zeggen ze dat wij een monopoliepositie innemen.'' KLM ontkent het beding van exclusiviteit.

Schiphol gaat nu intensief samenwerken met buitenlandse luchtvaartmaatschappijen om meer passagiers aan Schiphol te binden. De chipkaart wordt verbonden aan een loyaliteitsprogramma. Het gaat om een proefproject dat een jaar zal duren. Voor de promotie ervan heeft Schiphol de luchtvaartmaatschappijen nodig, die al over een uitgebreid klantenbestand beschikken. Hoofd van de passagedivisie van KLM, H. Essenberg, zegt desgevraagd: ,,Schiphol maakt zijn faciliterende rol als luchthaven ondergeschikt aan zijn commerciële rol.''

De buitenlandse concerns die wel mee doen zijn onder meer Lufthansa, United Airlines, SAS, Air France en Delta. KLM is nu bang dat het klanten zal verliezen aan de maatschappijen die hun passagiers wel snellere grensdoorgang kunnen bieden. Volgens Schiphol kunnen KLM-klanten eveneens van de irisscan gebruik maken, maar niet profiteren van de andere voordelen die het Schipholprogramma biedt.

Schiphol verwacht in september de irisscan in gebruik te nemen. De Koninklijke Marechaussee, verantwoordelijk voor de grensbewaking op Schiphol, gelooft niet dat de scan dan al kan worden ingevoerd. ,,We zijn nog steeds in afwachting van de resultaten van de test die met de scan zijn uitgevoerd'', zegt een woordvoerder.