Wisselende ontvangst Hollandia in Salzburg

De Duitse versie van De Val van de Goden van Zuidelijk Toneel Hollandia, die deze week op de prestigieuze Salzburger Festspiele staat, is door de Oostenrijkse kranten zeer wisselend ontvangen. De recensenten roemen het `virtuoze' toneelspel, vooral dat van hoofdrolspeler Jeroen Willems en Elsie de Brauw, maar vinden dat Der Fall der Götter `enigszins struikelt', en niet in de schaduw kan staan van Visconti's The Damned/ La Caduta degli Dei(1968), de film waarop het toneelstuk is gebaseerd.

Het publiek was op de eerste avond enthousiast. Hollandia, het eerste Nederlandse toneelgezelschap dat ooit is uitgenodigd voor het grote Oostenrijkse festival, speelde De val van de goden, over de ondergang van een verdorven fabrikantenfamilie in nazi-Duitsland, twee jaar geleden in Rotterdam. Voor de Expo 2000 maakte regisseurs Johan Simons en Paul Koek een Duitse versie, die deze week in Salzburg is te zien.

Die Presse vindt Der Fall zo plat als een soap. Onder de kop `Dallas, Denver, Dynasty und das Dritte Reich' stelt de krant: `Visconti zou zich in zijn graf omdraaien'. De vele dubbelrollen die het stuk kent, noemt de krant verwarrend. Wel wordt het `vloeiende Duits' van de Nederlandse acteurs geroemd. Der Standard vindt dat het stuk teveel in een `Kammerspielkorsett' is geperst, en noemt het `een vermolmde, holle stam die van buiten mooi gepolijst is. Veel applaus voor een plant.' De Kurier is iets gematigder, maar stelt dat Der Fall `academisch en belerend' is. Andere kranten zijn juist zeer enthousiast. De Salzburger Nachrichten vergelijkt Der Fall met Schlachten, de Duitse versie van Ten oorlog, Tom Lanoyes bewerking van Shakespeare's Rozenoorlogen-cyclus: `De regisseur celebreert het goede, oude verhalende theater.' Verder schrijft de krant dat het `lichte accent' van de spelers `een probaat vervreemdingsmiddel' is: `Een van de weinige Festspiele-producties die niet met boegeroep wordt ontvangen.'

Morgen in het Cultureel Supplement een interview met regisseur Johan Simons.