Telegraaf wil geld vragen voor website

Uitgever De Telegraaf is van plan geld te vragen voor toegang tot de websites die bij zijn kranten horen. ,,We denken na over een betaald model'', zegt bestuurder F. Arp in een toelichting op de halfjaarcijfers.

,,Het is tenslotte heel plezierige informatie die we leveren, zeker voor al die mensen die de website vanuit het buitenland bezoeken'', zegt Arp. Hij verwijst naar de zakenkrant Wall Street Journal, die al geruime tijd abonnementsgeld vraagt voor het bezoeken van zijn website. ,,En in Zweden is ook een aantal kranten er mee bezig.'' Het risico van het doorberekenen van de kosten is dat het aantal bezoekers en bezochte pagina's zal afnemen, zegt Arp, wat de site mogelijk minder aantrekkelijk maakt voor adverteerders. ,,Maar als er toch nauwelijks advertenties op staan, is dat geen ramp.''

De Telegraaf heeft de best bezochte nieuws-website van Nederland. Sinds mei dit jaar is er bovendien een aparte website van de financiële Telegraaf gekomen. Ook de regionale kranten van het concern hebben dit voorjaar nog geïnvesteerd in internet. Daardoor zijn de internet-uitgaven over het eerste halfjaar opgelopen tot 35 miljoen gulden. Door bezuinigingen moeten voor geheel 2001 de totale internetkosten beperkt blijven tot maximaal 60 miljoen gulden.

De investeringen in de websites hebben bijgedragen aan een forse daling van de winst bij de uitgever van de grootste krant van Nederland. De nettowinst (over de periode van 1 januari tot 15 juli) kwam uit op 42 miljoen gulden tegen 68 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De omzet was 5 procent hoger op 1 miljard gulden.

Voor het gehele jaar rekent het concern op een winstdaling van tussen de 30 en 45 procent. In mei was de uitgever nog uitgegaan van een winstdaling van maximaal 30 procent. Vooral de advertentie-inkomsten zijn sterker teruggelopen dan was verwacht. Bij dagblad De Telegraaf daalde het aantal advertenties met 10 procent omdat adverteerders als financiële instellingen en IT-bedrijven sterk bezuinigen op hun marketingbudget. Bij de regionale kranten (De Limburger, Haarlems Dagblad) was de daling zo'n 3 procent. Daarnaast stegen de kosten van papier en van de bezorging.

Positieve uitzondering was de tabloid Spits, die gratis wordt verspreid in een oplage van 350.000 stuks. Daar verdubbelden de advertentie-inkomsten, waardoor de krant al geen verlies meer maakt.

Beleggers reageerden teleurgesteld op de cijfers, die gisteren nabeurs bekend werden. De koers daalde vanochtend met 3 procent tot 18,70 euro. Daarmee is de koers gehalveerd ten opzichte van de piek van 36 euro ten tijde van de internet- en mediahype van voorjaar 2000.