Controversiële `Golly' verdwijnt van jampot

Het omstreden poppetje `Golly' verdwijnt per 1 september na 91 jaar van de jampotten van het Britse merk Robertson. De kleine zwarte mascotte, die door vele tienduizenden Britten verzameld wordt, figureert sinds 1910 op de potten en in de reclames van Robertson.

Het embleem raakte in de jaren tachtig omstreden vanwege zijn huidskleur, maar Golly overleefde de kritiek. Zelfs een boycot van de Londense gemeenteraad in 1983 op de producten van Robertson doorstond Golly met gemak.

Ondanks de weerstand van de zwarte gemeenschap bleef het poppetje ongekend populair. Nog steeds raakt Robertson jaarlijks 250.000 Golly-badges kwijt aan fans. Sinds 1928 verkocht het bedrijf er in totaal meer dan 20 miljoen. Engeland kent 60.000 geregistreerde Golly-fans.

Golly wordt volgende maand vervangen door de figuren uit de verhalen van Roald Dahl: Mathilda, de Grote Vriendelijke Reus en Willy Wonka uit Sjakie en de Chocoladefabriek. ,,Golly gaat met pensioen omdat de jongere generatie niet meer in hem is geïnteresseerd'', aldus Ginny Knox, directeur marketing van Robertson, in de Daily Telegraph. Knox hoopt dat de nieuwe figuren net zo populair worden als Golly dat jaren was. Hij benadrukt dat Golly niet verdwijnt vanwege de kritiek, maar omdat een merk met zijn tijd mee moet gaan.

Robertson, tegenwoordig onderdeel van het voedingsconglomeraat Rank Hovis MacDougall, verkoopt jaarlijks zo'n 45 miljoen potten jam. Het bedrijf blijft voor de liefhebbers nog tot volgend jaar Golly-badges uitgeven.