Consument blijft pessimistisch

Consumenten blijven in meerderheid pessimistisch over het economische klimaat in Nederland. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was het consumentenvertrouwen in augustus vrijwel gelijk aan dat van de twee maanden daarvoor. Dat heeft het CBS vanochtend bekendgemaakt.

De waarde van de vertrouwensindex ligt iets beneden nul. Dat wil zeggen dat er meer mensen negatief gestemd zijn dan positief.

De bereidheid van consumenten om goederen te kopen blijft stabiel. Maar in vergelijking met het jaar 2000 is die kooplust van consumenten dit jaar lager. De koopbereidheid wordt gebaseerd op de mening van huishoudens over hun eigen financiën en over het doen van grote uitgaven als televisietoestellen, ijskasten en computers.

Bijna de helft van de consumenten verwacht deze maand dat de economie zal verslechteren. Minder dan tien procent verwacht dat het beter zal gaan.

Consumenten verwachten ook dat de werkloosheid toeneemt. Meer dan 40 procent van de consumenten verwacht dat er meer werknemers op straat komen te staan. In juli was dat nog 20 procent. Een op de tien verwacht juist dat er minder mensen worden ontslagen. Vorig jaar verwachtte bijna de helft van de ondervraagden een daling van het aantal werklozen.

Het Consumenten Conjunctuur Onderzoek van het CBS, zoals de officiële benaming van de enquête naar het consumentenvertrouwen luidt, wordt maandelijks gehouden en betreft vijf vragen aan duizend personen.

De ondernemers in de industrie geloven er weer wat meer in, zo blijkt uit de conjunctuurtest van het CBS. Het producentenvertrouwen was in juli nog steeds negatief, maar verbeterde toch licht ten opzichte van de maand ervoor.

De lichte verbetering van het vertrouwen onder de industriële ondernemers volgt op negen opeenvolgende maandelijkse dalingen. De stemmingsindicatie kwam in juli uit op min 1,4. In juni was dit nog min 2,3, het laagste niveau sinds februari 1994.

De verbetering is onder meer toe te schrijven aan de verwachting van de ondernemers dat de productie in de periode augustus-oktober iets zal toenemen. Ook het oordeel van de ondernemers over hun orderpositie en voorraden draagt aan de betere stemming bij.

Het producentenvertrouwen is samengesteld uit drie indicatoren: de verwachte bedrijvigheid, het oordeel van de ondernemers over de orderpositie en het oordeel over de voorraden gereed product.