Beleggingswinkel opent deuren in slechte tijden

Effectenmakelaar Binck opende vanochtend `de eerste beleggingswinkel van Nederland.' De vooruitzichten zijn slecht, en zo nieuw is het concept nu ook weer niet.

Nog geen enkele klant heeft voet over de drempel gezet, maar directeur Kalo Bagijn loopt nu al trots door zijn winkel alsof hij een goedbezochte uitverkoop houdt. De strak vormgegeven vloerbedekking ruikt nog nieuw, de tijdschriften op de leestafel zijn ongelezen en de computers vertonen slechts een logo.

Vanochtend opende effectenhuis Binck — volgens eigen zeggen — Nederlands eerste beleggingswinkel. Binck, dat tot vanochtend al zijn zaken via internet afhandelde, denkt dat klanten behoefte hebben aan een lokatie waar ze kunnen overleggen over hun beleggingen. Naast het geven van advies en de mogelijkheid tot handelen in aandelen probeert de Binck-winkel aan de Amsterdamse Vijzelstraat ook boeken over beleggen en software aan de man te brengen.

In Nederland zijn volgens onderzoeksbureau CMA 180.000 beleggers die via internet handelen. Binck speelt met 5.000 klanten op die markt, afgezet tegen grote spelers als Rabobank, ABN Amro en Postbank, een ondergeschikte rol. Vooral particulieren kunnen door de laagdrempelige winkel worden overgehaald hun spaarcenten in de huidige, somber gestemde markt te steken, zo redeneert het effectenhuis.

Klanten van het huis Binck, dat voor een kwart in handen is van beursbedrijf AOT, kunnen via het effectenhuis en nu ook in de winkel handelen in aandelen die aan de Amsterdamse beurs en twee grote New-Yorkse beurzen genoteerd staan. Om de sfeer van de handelsvloer na te bootsen, dragen de adviseurs in de winkel zo nu en dan de gebruikelijke felgekleurde commissionairsjasjes.

,,Ach, wat ons betreft mogen ze in hun jasjes in de winkel staan. Maar een advies aan de klant wordt daar echt niet beter van'', zegt een woordvoerder van Dutch Securities Institute (DSI), de organisatie waarbij de meeste effectenhandelaren zijn aangesloten. DSI heeft als doel de integriteit van de financiële sector te vergroten. ,,Deze winkel is niet meer dan een nieuw concept. Binck moet toch wat om inkomsten te genereren.''

Of Bincks `eerste beleggingswinkel' echt zo'n nieuw concept is, valt te betwijfelen. ,,Want ik was veel eerder'', zegt Edwin Schotman. Al in maart vorig jaar spijkerde Schotman, commissionair van het Amsterdamse Kreeuwen Effecten, een groot bord met het woord `Beleggingswinkel' op zijn voorpui in het Brabantse Schaijk. Schotman was eerst handelaar op de beurs, maar werd bevangen door het idee voor inwoners van zijn oude woonplaats te gaan handelen.

En het werkt, zegt Schotman. Hij heeft 130 klanten die gemiddeld tussen 100.000 en 250.000 gulden beleggen. ,,Daarnaast stappen ook dames tussen de boodschappen door naar binnen met de vraag hoe hun portefeuille het vandaag doet.''

Grote voorbeelden, zowel voor Schotman als voor Binck, zijn de winkels van Charles Schwab en ING Direct in de Verenigde Staten. Bij Charles Schwab, met ruim 400 panden in de VS één van de grootste in zijn soort, kregen eerder deze zomer 650 man ontslag — het gevolg van afnemende interesse voor beleggen door het slechte beursklimaat. Ook in Nederland ziet het er slecht uit: het consumentenvertrouwen is negatief en volgens CMA is het aantal beleggingen via internet in het eerste halfjaar met 26 procent gedaald. Binck heeft daarnaast een omzetdaling van 30 procent per klant.

Binck-directeur Bagijn wil zich niet druk maken. ,,Het pessimisme over de economie en de effectenmarkt raakt ons ook. In het begin zullen hier daarom maar weinig mensen binnenkomen. Maar ach, per maand zijn er vast wel een paar over te halen via Binck te gaan handelen.''