VNU voorziet tegenvallend resultaat

Uitgever VNU, die onlangs Libelle en Margriet heeft verkocht om zich geheel op de zakelijke markt te richten, heeft vanochtend gewaarschuwd dat de winst dit jaar zal tegenvallen.

Belangrijkste reden is de sterk gedaalde verkoop van advertenties bij de Amerikaanse vaktijdschriften van VNU. Zo heeft het blad AdWeek voor de reclamebranche dit halfjaar maar liefst 60 procent minder advertenties kunnen plaatsen dan in dezelfde periode vorig jaar, toen veel beginnende internetbedrijven nog geld in kas hadden voor marketing. Voor alle Amerikaanse VNU-bladen kwam de gemiddelde daling uit op 25 procent, voor de Europese bladen was de daling gemiddeld 12 procent.

In plaats van een winstgroei van boven de 10 procent, zoals VNU nog had beloofd bij de presentatie van de jaarcijfers in maart, rekent VNU nu op een winstgroei per aandeel van minimaal 5 procent (zonder bijzondere posten en afschrijving op overnamepremies mee te rekenen). Beleggers reageerden teleurgesteld op de cijfers. De koers daalde vanochtend op de Amsterdamse beurs met zo'n 6 procent tot minder dan 34 euro.

De halfjaarcijfers van VNU geven een vertekend beeld van het bedrijf door een aantal grote overnames en verkopen. De omzet over de eerste zes maanden steeg met 55 procent tot 2,4 miljard euro (5,3 miljard gulden), vooral door de overname van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau AC Nielsen. Maar in die cijfers zijn nog opgenomen de divisie publiekstijdschriften (zoals Libelle), die in oktober wordt verkocht aan het Finse Sanoma, en de educatieve uitgeverij Malmberg, die ook is verkocht.

Na de afronding van al deze transacties zullen de vakbladen ongeveer een kwart van de omzet uitmaken. De divisie met de Gouden Gids levert 10 procent van de omzet en de marketing- en media-informatie 65 procent. ,,Daar was de autonome groei 8 procent'', zei financieel bestuurder F. Cremers in een toelichting. Inclusief de vakbladen en de publiekstijdschriften, waar het bedrijfsresultaat met meer dan een kwart daalde, was die autonome groei voor VNU slechts 1 procent.

De cash winst, die VNU zelf als kerngetal gebruikt, steeg met 15 procent tot 191 miljoen euro. De nettowinst kwam uit op 75 miljoen euro. Vorig jaar was de nettowinst nog 670 miljoen euro door een boekwinst van 578 miljoen op de verkoop van de regionale dagbladen aan Wegener.