Ongeduldig en behendig

Op zaterdagnacht komen jonge medewerkers van Accenture Nederland hem weleens op de dansvloer tegen. In een discotheek in Amsterdam. Stoom afblazen na een werkweek van 70 uur. Op zondagmiddag rent hij vervolgens op een hockeyveld de benen uit zijn lijf. ,,Dat is Sander'', zegt oud-collega Fred Geerts. ,,Hij barst van de energie. Niet alleen voor het werken, ook voor plezier maken.''

Vanaf 1 september is Sander van 't Noordende de nieuwe en met 38 jaar tegelijkertijd jongste bestuursvoorzitter van Accenture Nederland, een adviesorganisatie waarbij wereldwijd ruim 70.000 mensen werken. Van 't Noordende is gekozen voor de gebruikelijke periode van vier jaar.

Accenture Nederland is met 800 mensen te klein, een verdubbeling in drie tot vier jaar is noodzakelijk om de concurrentie van KPMG Consulting maar ook van IBM Global Services het hoofd te bieden. Van 't Noordende is daarvoor de geknipte man, zo zeggen mensen uit zijn omgeving. ,,Hij is ambitieus, snel, zeer gericht op resultaat en recht door zee'', vertelt Geerts. ,,Het zou mij verbazen als Nederland zijn eindstation is.''

De in Nijmegen geboren Van 't Noordende vertrekt na het atheneum naar de Technische Universiteit Eindhoven. Het is 1981 en de enige plek in Nederland waar je vanaf het eerste jaar bedrijfskunde kan studeren. In Eindhoven specialiseert hij zich in marketing en bedrijfsfinancieringen. Hoewel hij zich in de puberjaren heeft voorgenomen nooit in de voetsporen van zijn vader te treden, die directeur is geweest bij talloze bankfilialen, belandt Van 't Noordende voor zijn afstudeeropdracht toch bij ABN Amro.

Via een vriendin komt hij in 1987 terecht bij de adviseurs van Andersen Consulting, zoals de organisatie tot begin dit jaar heette. Zijn eerste projecten doet hij bij financiële instellingen. Toenmalig projectleider, en tegenwoordig partner, Peter Paul Kissels kan zich Van 't Noordende nog goed herinneren. ,,Hij was handig, communicatief en had snel een relevante, eigen mening. Maar als het te uitvoerend van aard werd, dan was hij verveeld. Hij moest wat programmeerwerk verrichten en deed dat met forse tegenzin.''

Na drie jaar is Van 't Noordende uitgekeken bij Andersen. Consultants doen de meest uiteenlopende klussen, het is tijd voor specialisatie. Hij treedt begin 1991 in dienst bij Het Financieele Dagblad als hoofd marketing. Daar houdt hij het een half jaar vol. De sfeer is slecht, de organisatie mager. En na een lunch met een partner is zijn terugkeer bij Andersen geregeld.

Daarna gaat zijn carrière snel. Na vijf jaar wordt hij associate partner, het voorportaal tot de heilige graal: toetreden tot de maatschap. In de tussentijd houdt hij zich hoofdzakelijk bezig met het adviseren van energiebedrijven die de liberalisering van de markt voor hun kiezen krijgen. Van 't Noordende groeit in zijn rol: hij stimuleert werknemers maar is ook ongeduldig. ,,Mensen die hem niet kunnen bijbenen hebben het moeilijk'', zegt oud-collega Geerts. In 1999 volgt de hoofdprijs. Van 't Noordende treedt toe tot de wereldwijde maatschap, elf jaar na zijn start normaal staat daar twaalf jaar voor.

Begin dit jaar staat de opvolging van Hendrik Jan Blom op de agenda. Behendig netwerker Van 't Noordende hij organiseert thuis in Amsterdam regelmatig borrels waar een mix van collega's en vrienden is te vinden staat direct hoog op de lijst. ,,Hij weet de eigengereide partners in de kar te houden en kan een helder beeld naar de markt scheppen'', zegt Kissels. De 27 partners kiezen unaniem voor Van 't Noordende.