Hollands visitekaartje zonder visie

Veertien miljoen gulden kostte Soul Assassin, tot voor kort een budget dat voor Nederlandse films onbereikbaar was. De fiscale faciliteiten van de rijksoverheid voor zogeheten c.v.-films – en niets anders – hebben de totstandkoming van deze grootscheepse techno-thriller met Amerikaanse en Nederlandse sterren, mogelijk gemaakt. Resteert de vraag waarom debuterend producent – en ervaren distributeur – San Fu Maltha in een project wilde stappen met een zo zwak, overwegend onbegrijpelijk scenario van een eveneens debuterende, over weinig overtuigende referenties beschikkende, jonge Amerikaanse regisseur: de onder andere in Nederland wonende Laurence Malkin.

Een logisch antwoord zou kunnen zijn: om er geld mee te verdienen. Het is niet waarschijnlijk dat dit gebeurt, want ook een harde actiefilm is een product dat kwaliteit moet bezitten om te kunnen renderen. Weliswaar werd Soul Assassin nu al verkocht aan twintig landen, maar de kans dat Malkins debuut ergens buiten Nederland verder komt dan de videotheek lijkt gering.

De film moest gemaakt worden, omdat Frank Thies, arrangeur van c.v.'s voor de firma Innocap, dat wilde, want hij gelooft in Malkin. Producent Maltha zei na de première afgelopen maandag in Amsterdam dat hij de kans wilde grijpen om te laten zien waar we in Nederland als filmproducerend land toe in staat zijn: goed camerawerk, originele montage, sterke locaties, vlekkeloos Engels sprekende acteurs.

Soul Assassin is dus een promoreel voor de vaderlandse filmindustrie. Inderdaad baadt cameraman Lex Wertwijn nagenoeg elke scène in een egaal grijsblauw licht, is de soundtrack (met muziek van onder meer Junkie XL) oorverdovend, suggereert de fast-forward-montage van Herman P. Koerts snelheid en kijken alle acteurs, vooral het vileine vader-en-zoon-duo Derek de Lint en Antonie Kamerling, omineus voor zich uit. Bovendien speelt de ontknoping zich af op de Zaanse Schans.

Dit alles heeft weinig zin, zelfs niet als visitekaartje, wanneer er geen idee aan ten grondslag ligt, geen structuur, geen visie van een regisseur of een scenarioschrijver. De kunst is niet om blauw licht te laten schijnen, maar om dat betekenisvol af te wisselen met andere kleuren. En je wilt, zelfs als door de makers geminachte consument, toch op z'n minst weten wie waarom wordt doodgeschoten. Voor iets minder dan een miljoentje extra zou misschien een echte scenarist nog een blik hebben kunnen werpen op Malkins broddelwerk.

Soul Assassin. Regie: Laurence Malkin. Met: Skeet Ulrich, Kristy Swanson, Michael Ironside, Thom Hoffman, Derek de Lint, Antonie Kamerling, Serge-Henri Valcke, Rena Owen, Katherine Lang, Nicholas Irons, André Arend van Noord. In: 16 theaters.