De aanval op Nokia is ingezet

Als de sterkste zijn spierballen wat al te vaak laat rollen, spannen zijn slachtoffers tegen hem samen. Kijk maar naar Nokia. De langdurige dominantie van het Finse concern op de markt voor mobiele telefoons wordt eindelijk aangevochten. De twee grootste Japanse spelers op deze markt, Matsushita Communication en NEC, bundelen hun krachten op het gebied van derdegeneratie mobiele telefonie (3G), met als doel het versterken van hun wereldwijde expansie. Dit bericht volgt op het samenwerkingsverband tussen Ericsson en Sony, en het besluit van Motorola om zijn mobiele telefoon-technologie aan derden te verkopen.

Van alle uithalen naar Nokia zal deze jongste de meeste schade toebrengen. Tot nu toe heeft Japan een andere mobiele transmissiestandaard gebruikt dan Europa. Maar bij 3G zijn de standaarden vrijwel identiek. Dat biedt de Japanners kansen om van te watertanden. De krachtenbundeling toont aan hoe ernstig ze die nemen. Beide bedrijven waren tenslotte sterk genoeg om de strijd op eigen kracht aan te kunnen. Ze zullen geholpen worden door NTTDoCoMo, een Japans telecomconcern dat eropuit is wereldwijd 3G-diensten te verkopen en daartoe onder meer een belang in KPN Mobile heeft verworven.

De coalities die met Nokia in de slag gaan zijn veelbelovend. De technologische kracht van Ericsson vormt een goede aanvulling op de marketingkwaliteiten van Sony. Het nieuwe Japanse samenwerkingsverband zal zijn 3G-technologie wellicht aan derden verkopen. Deze stappen moeten het schaalvoordeel ondermijnen, dat Nokia in staat heeft gesteld buitenproportionele winstmarges op te bouwen.

Japan heeft een voorsprong bij het uitrollen van 3G-netwerken. NEC en Matsushita hebben als eersten van DoCoMo toestemming gekregen voor het vervaardigen van 3G-telefoons. Ze zijn ook bekend met mobiele datadiensten omdat ze toestellen hebben gemaakt voor DoCoMo's I-mode, een vroeg systeem voor interactieve diensten via de mobiele telefoon. Matsushita Electrical, het moederbedrijf van Matsushita Communication, heeft een enorme ervaring op het terrein van onderzoek en ontwikkeling. Als de hieruit voortvloeiende producten onder de wereldwijd bekende merknaam Panasonic op de markt worden gebracht, is de dominantie van Nokia niet langer meer zo vanzelfsprekend.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld