Belang Schiphol in luchthaven Maleisië

Schiphol heeft een principe-akkoord bereikt over het belang van 30 procent dat de luchthaven neemt in de internationale luchthaven van Maleisië. Met de overeenkomst zou volgens Maleisische kranten een bedrag gemoeid zijn van zo'n 535 miljoen gulden. Schiphol koopt de aandelen in twee tranches, eerst 20 en dan 10 procent.

Afgelopen donderdag tekende Schiphol een memorandum of understanding met het ministerie. Dit effent de weg voor de verkoop aan Schiphol van 330 miljoen aandelen voor 2,50 Maleisische ringgit (zo'n 1,60 gulden) per stuk.

De voorgenomen verkoop van een deel van het vliegveld past in het streven van de Maleisische regering om staatsbedrijven open te stellen voor buitenlandse investeerders. Zo staan ook de zogenoemde `gouden aandelen' (met verregaande vetorechten) te koop van de nationale luchtvaartmaatschappij MAS en van de fabrikant van de nationale auto, de Proton.

Het vrijwel nieuwe Kuala Lumpur International Airport (KLIA) het belangrijkste vliegveld van Malaysia Airports wordt gezien als een van de beste vliegvelden van Azië. Niettemin leidt dit onderbenutte knooppunt zware verliezen en keren steeds meer luchtvaartmaatschappijen KLIA de rug toe.

Van de bijna veertig maatschappijen die het vliegveld trouw blijven is KLM er een. Drie van de veertig, Malaysian Airline System (MAS), Singapore Airlines en Cathay Pacific (Hongkong), nemen tweederde van de omzet van de luchthaven voor hun rekening. KLIA kan per jaar 25 miljoen passagiers aan, maar er komen er dit jaar naar verwachting 14,3 miljoen, 57 procent van de capaciteit.