De auto is de ster

Madonna heeft een nieuwe film gemaakt, onder regie van de Engelse cineast Guy Ritchie die tevens haar echtgenoot is. Maar de film duurt niet langer dan zes minuten en 56 seconden, en ze heeft slechts één tegenspeler: de acteur Clive Owen. Hij is haar chauffeur en zij speelt (nu ja, spéélt) een diva, die gewend is in alles haar zin te krijgen. De rit gaat door de straten van Los Angeles. En hij spreekt haar, met monkelende oogopslag, aan met sir.

De film draagt de toepasselijke titel Star en werd gemaakt in opdracht van de autofabrikant BMW. Maar een regulier reclamefilmpje is het niet. Het is de vierde van vijf korte films, die uitsluitend op de site van BMW kunnen worden bekeken. Ritchie bevindt zich in illuster gezelschap. De eerste drie werden gemaakt door John Frankenheimer, Wong Kar-Wai en de met Oscars overladen Ang Lee (Crouching Tiger, Hidden Dragon) en deze maand is de vijfde en laatste in de serie, gemaakt door Alejandro González Iñárritu, op de site gezet.

BMW heeft voor deze aanpak gekozen, omdat uit onderzoek bleek dat 85 procent van de autokopers eerst op internet rondkijkt alvorens een nieuw voertuig te kiezen. Tegelijkertijd wordt er, ook in Amerika, steeds minder aandachtig naar tv-reclame gekeken. ,,We dachten dat het misschien beter was onze klanten te amuseren in plaats van te adverteren'', verklaarde Jim McDowell, marketing vice president van BMW North America tegenover Wired News.

Zijn bedrijf is in Hollywood geen onbekende. In de James Bond-film GoldenEye, in 1995, debuteerde de BMW Z3 als automobiel voor Pierce Brosnan alias Bond. Dat deed het imago zo veel goed, dat men ook in de twee volgende Bond-films voor de auto's zorgde. ,,Wij willen dat onze klanten 's nachts in bed van de BMW liggen te dromen'', aldus McDowell.

Nu besloot men vijf vooraanstaande filmers te engageren. Ze waren vrijer dan de gemiddelde spotjesmaker, die zich nu eenmaal nauwgezet aan het script van een reclamebureau moeten houden. Er was maar één vast uitgangspunt: in elk filmpje moest Clive Owen optreden als een beroepschauffeur die in zijn auto gevaarlijke opdrachten uitvoert.

Zo filmde John Frankenheimer hoe de BMW op een donkere weg wordt aangehouden door een vrachtwagen vol gemaskerde – en gewapende – mannen, die de passagier zoeken wegens diamantensmokkel. Wong Kar-Wai maakte een achtervolging: Owen krijgt van gastacteur Forest Whitaker opdracht achter Adriana Lima aan te zitten, omdat ze ervan wordt verdacht haar man te bedriegen. In de regie van Ang Lee haalt Owen een achtjarig Tibetaans jongetje op, waarna hij door een waar spervuur moet rijden. Het kereltje blijkt de volgende religieuze leider te moeten worden. Guy Ritchie zocht het, met Madonna, dicht bij huis. Ten slotte reconstrueerde Alejandro Gonzáles Iñárritu een Zuid-Amerikaans land waar pas een coup is gepleegd en de jacht wordt ingezet op een fotograaf die de leider in een compromitterende situatie heeft betrapt. En steeds is het niet alleen Clive Owen, maar vooral ook de auto, die op de proef wordt gesteld.

Hoe kostbaar het hele project is, heeft BMW niet onthuld. De schattingen lopen uiteen van vijf tot negen miljoen dollar – minstens een miljoen per filmpje.

Voor de regisseurs moet het in elk geval een lucratief karweitje zijn geweest, en bovendien een aanlokkelijke speeltuin. Men krijgt niet vaak de kans om alle registers open te trekken voor een filmpje, dat toch niet meer dan een aardige vingeroefening is.

John Frankenheimer, die als Hollywood-routinier het gevecht om een filmbudget aan den lijve kent, nam de opdracht zonder aarzelen aan. ,,Hoe meer financiën we hebben, hoe beter het voor ons is'', zei hij in The Industry Standard. ,,Er is geen verschil of je dit nu voor BMW of voor MGM doet. We zijn altijd bezig iets te verkopen.''

www.bmwfilms.com