Bladeren

EuroBusiness

Seksimperium Spearmint Rhino heeft een gat in de markt ontdekt: het oude continent. Het Amerikaanse bedrijf denkt Europa binnen drie jaar te kunnen veroveren en er een omzet te kunnen behalen van dertig miljoen per jaar. Spearmint Rhino, schrijft EuroBusiness in de rubriek Entertainment, legt zich toe op de exploitatie van striptenten. Dat brengt in de VS vijftig miljoen dollar per jaar op. Topman John Grey werkt in Europa samen met de Britse seksbaas John Whitehouse. Zijn formule `For Your Eyes only' heeft veel gemeen met die van Spearmint. Zit je in een normale striptent met z'n allen te loeren naar de stripster, bij Spearmint mag je dat in je eentje in een donker hoekje doen. Seksexploitant Whitehouse legt uit: ,,Toen ik met Grey sprak, zagen we al snel waar de gaten zaten in wat we doen.'' Een gewiekste ondernemer die Whitehouse. Maar Woody Allen is leuker: ,,Seks is niet vies, tenzij je het op de juiste manier doet.''

Wirtschafts-woche

Man, zeur niet zo. Dat is de toon die Wirtschaftswoche aanslaat in zijn commentaar op de krokodillentranen van Ron Sommer, de baas van Deutsche Telekom. De man schreeuwt samen met zijn collega-managers moord en brand, omdat Deutsche Bank recentelijk een pakket van 44 miljoen Telekom-aandelen van de hand heeft gedaan. Na de onverhoedse verkoop daalde de koers van 24 tot 18,60 euro.

Volgens het blad is Sommer op zoek naar een zondebok, maar hij heeft het koersverlies aan zichzelf te danken. Als zijn onderneming er beter voor had gestaan, dan zouden de beleggers niet zo heftig hebben gereageerd op de actie van Deutsche Bank. Als de cijfers verbeteren, komen de beleggers wel terug. Dat is Sommers werk. En dat kan geen enkele bank van hem overnemen.

Forbes

Voormalig Philipstopman C. Boonstra, schrijft Forbes, is benoemd tot lid van de raad van commissarissen bij Ahold, Heineken en ABN Amro. In feite is Boonstra's commissariaat bij ABN Amro opgeschort hangende een juridisch vooronderzoek naar mogelijke handel met voorkennis. Het commissariaat bij Heineken laat Boonstra aan zich voorbijgaan. Forbes, spreekbuis van het Amerikaanse bedrijfsleven, noemt Boonstra als voorbeeld van wat er mis is met de manier waarop topmanagers zichzelf en hun kompanen verrijken. Als oud-manager komt Boonstra niet voor op een Forbeslijst van de vijftig best betaalde managers van niet-Amerikaanse bedrijven, maar het elkaar toeschuiven van commissariaten kan ook niet door de beugel, meent Forbes. In de lijst van goedbetaalde managers staat M. Moody-Stuart van Royal Dutch/Shell op de vijfde plaats. E. Kist bezet voor ING de zeventiende plaats. N. Fitzgerald en A. Burgmans van Unilever sluiten de rij. Zij verdienden vorig jaar slechts 1,2 en 1,1 miljoen dollar per jaar, exclusief 12.000 aandelenopties.

Harvard Business Review

Zitten er zoveel financiële analfabeten in de gemiddelde raad van commissarissen? Je zou het gezien het voorgaande niet zeggen. Maar volgens Harvard Business Review hebben de Amerikaanse beurzen in 1999 formeel de toelatingseisen aangescherpt met de verplichting dat bedrijven die zich aanmelden voor notering op de beurs op z'n minst enkele commissarissen moeten aanstellen die financieel onderlegd zijn. Geen wonder dat de topmanagers gewoon hun gang kunnen gaan.

Die Zeit

De wetenschap van de economie is vaak meer waan dan werkelijkheid. Elk handboek economie, schrijft Die Zeit, leert dat de mens altijd het hoogste gewin zoekt, ook als er kans op verlies bestaat. Mis. Als er wat te winnen valt, verliezen we het hoofd. Wie kan kiezen, zo weten de psychologen, tussen de fifty-fifty kans om 1.000 gulden te winnen dan wel te verliezen, en de zekerheid dat hij in ieder geval 500 gulden zal vangen kiest het laatste. Bij kans op verlies wint de angst het altijd van het gezond verstand en kiezen we doorgaans voor nog grotere risico's, omdat we het verlies koste wat kost willen vermijden. Er is troost. Als iedereen op de markt verliest, ervaart de verliezer zijn eigen pech als minder erg.

Börse on Line

Wie nog niet beurs is van dalende koersen kan voor een portie gezond verstand terecht bij Börse on Line. Het blad legt in zeven pagina's uit hoe je met winst en verlies op de beurs moet omspringen. En dat heeft meer met psychologie dan met economie te maken. De belangrijkste regel is dat je winst op z'n beloop moet laten en dat je verliezen beperkt. Zo te zien moet je er wel enkele uren per dag voor uit trekken om de adviezen van het blad allemaal stap voor stap uit te voeren.

The Economist

Voor een dubbeltje op de eerste rij? Dat kan in de Amerikaanse versie van de winkel van Sinkel. The Economist verhaalt met smaak hoe David Gold een goudmijn heeft gemaakt van het idee om een winkel te openen waar elk artikel 99 dollarcent kost. Hij heeft nu, 19 jaar na de oprichting, een keten van 108 winkels. De onderneming ging in 1996 naar de beurs. Sindsdien is de marktwaarde gestegen van 225 miljoen tot 1,7 miljard dollar.