Albert Heijn breidt thuisservice uit

Albert Heijn gaat het gebied waarin het boodschappen aan huis bezorgt, sterk uitbreiden. De zogenoemde Thuisservice van deze supermarktketen komt nu in gebieden waarin 5 miljoen Nederlanders wonen, dat moet aan het eind van dit jaar 8 miljoen worden en volgend jaar ruim 9 miljoen.

Dat heeft een woordvoerder van Albert Heijn vanochtend laten weten. De stijging van het aantal mensen dat levensmiddelen via de bezorgdienst bestelt, loopt zo sterk op dat de boodschappen niet meer zoals nu vanuit de dichtstbijgelegen supermarkt afgeleverd kunnen worden. Albert Heijn laat de boodschappen vanaf dit jaar vanuit nieuwe distributiecentra lopen.

Sinds mei van dit jaar heeft Albert Heijn voor deze nieuwe aanpak drie nieuwe distributiecentra geopend: in Haarlem, Rotterdam en Utrecht. Daarmee wil AH meer mensen bereiken in de Randstad. In enkele steden, zoals Almere, ontstonden te lange wachtlijsten met duizenden klanten die niet geholpen konden worden, aldus een woordvoerster van Albert Heijn. Het is de bedoeling dat Brabant binnen een jaar ook een distributiecentrum krijgt.

AH heeft besloten om volgende maand de Thuisservice te staken in alle steden buiten de Randstad en Brabant. Daar is te weinig belangstelling voor deze bezorging. Het bedrijf stopt in het noorden en oosten van het land en Limburg de bevoorrading vanuit supermarkten, maar bouwt daar voorlopig geen speciale distributiecentra voor de bezorgdienst.

Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel bestellingen het jaarlijks uitvoert en hoeveel geld de Thuisservice omzet. Volgens AH groeit het aantal bestellingen via internet ,,enorm''. Eerder sprak moederconcern Ahold de verwachting uit dat in 2010 5 procent van de omzet van Albert Heijn via internet zou worden besteld. De kosten van Thuisservice zijn afhankelijk van het bezorgtijdstip 6 tot 9 gulden.