2,20371

Euro onderweg in België...

Een reiziger die even naar de goede euromunten moet zoeken om zijn treinkaartje mee te betalen. Iemand die zijn maandabonnement nog met Belgische franken komt verlengen, het wisselgeld in euro's terugkrijgt, en vervolgens gaat tellen of hij niet belazerd is. De Belgische spoorwegen (NMBS) voorzien na de introductie van de euro chaotische taferelen en lange rijen aan de loketten.

De NMBS spoort haar klanten daarom aan om alvast in het najaar kaartjes te kopen voor begin 2002. Ook abonnementen die in januari verlopen dienen tijdig verlengd te worden. In een speciale campagne gaan de spoorwegen de mensen uitleggen dat ze problemen kunnen omzeilen als ze hun kaartjes straks niet contant kopen, maar in de betaalautomaat met bank- of Belgische kredietkaarten.

Behalve reizigers voorbereiden, zullen de spoorwegen ook loketbediendes uitrusten met rekenmachines die, als je Belgische franken intikt, automatisch het equivalent in euro's geven. Treinconducteurs, die kaartjes verkopen aan mensen die op onbemande stationnetjes zijn opgestapt, krijgen die wellicht ook. En tarieven worden binnenkort eerst in euro's en dan in franken weergegeven – nu is dat omgekeerd. ,,Voor de klant is de euro nog de ver-van-mijn-bed-show'', zegt de NMBS-woordvoerder. ,,Maar wij vrezen toch dat hij er die eerste weken niet zo gemakkelijk mee omgaat''.

...Italië...

De berekening van de prijzen van kaartjes voor het lokale verkeersnet in de Noord-Italiaanse regio Trentino gaat al per 1 september over op de euro. De vaste tarieven die de regionale autoriteiten zelf vast mogen stellen, gaan daarmee gemiddeld 1,88 procent omhoog. De kaartjes moeten, bij gebrek aan de nieuwe munten en biljetten, nog wel steeds in lire betaald worden.

Zo is de prijs voor een enkel ritje per bus vastgesteld op 0,80 euro. Passagiers moeten tussen 1 september en 1 december daarom in plaats van 1.500 lire vanaf volgende week 1.549 lire gaan betalen. ,,Het doel van deze bijstelling is om de invoering van de nieuwe munt voor de burgers eenvoudiger te maken'', zegt een lokale bestuurder.

...Duitsland...

Duitse treinkaartjes worden bij de overgang naar de euro op 1 januari duurder. De Duitse spoorwegen gaan de nieuwe prijzen in euro's naar boven afronden. Dat levert tonnen aan euro's extra op. De Duitse spoorwegen gaan die schenken aan goede doelen.

De Bundesbahn moet afronden omdat de kaartautomaten straks als kleinste munt het 20 eurocentstuk slikt, terwijl er ook munten van tien en één eurocent zijn. De spoorwegen willen niet naar beneden afronden. De overgang naar de Europese munt kost het bedrijf toch al bijna 62 miljoen euro.

...en Nederland.

In Nederland hoeven treinreizigers niet te vrezen voor duurdere kaartjes in het eurotijdperk. Alhoewel de tarieven op sommige trajecten omhoog zullen gaan, is de algehele verandering nihil omdat op andere routes de prijs in euro's juist zal dalen. De NS vreest de eerste twee weken van januari wel extra lange rijen voor de loketten omdat reizigers met zowel guldens als euro's zullen willen betalen. Om de wachttijden te beperken is de NS van plan voor 31 december alle kaartautomaten voor het gebruik van de euro om te bouwen. Daarnaast maakt het concern haast met het bestaande plan om pinbetalingen aan het loket mogelijk te maken.

Bijdragen Caroline de Gruyter en Heleen de Graaf. Redactie Freek Staps, economie@nrc.nl