`VNU verdwijnt van beurs voor Nielsen'

Met de uitverkoop van de Libelle en de Margriet, de schoolboeken van Malmberg en regionale kranten als De Limburger, is VNU geen uitgever meer. De onderneming uit Haarlem noemt zichzelf een `informatieconcern' sinds de overnames van twee grote Amerikaanse marktonderzoeksbureaus, Nielsen Media Ratings en AC Nielsen.

En dit najaar gaat het concern zich volgens bronnen rond het bedrijf buigen over de consequentie van die transformatie: de naam VNU wordt waarschijnlijk vervangen door Nielsen, omdat die naam vooral bij Amerikaanse beleggers op de beurs meer herkenning oplevert. Zowel Nielsen Media als AC Nielsen zijn immers een paar jaar geleden door moederbedrijf Dun & Bradstreet naar de beurs gebracht en pas sinds begin dit jaar, voor in totaal zo'n 12 miljard gulden, weer met elkaar verenigd.

Het acroniem VNU staat voor Verenigde Nederlandse Uitgeverijen, zoals de Hema ooit stond voor de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij. Maar VNU is geen uitgever meer, en ook weinig Nederlands: slechts 12 procent van de jaaromzet komt uit de thuismarkt. De belangrijkste klanten zijn tegenwoordig Amerikaanse professionals. En die kennen AC Nielsen van zijn cijfers over de verkopen in supermarkten. Dezelfde professionals kennen Nielsen Media van zijn monopolie op de kijkcijfers van Amerikaanse televisie, die zowel voor de tv-stations en kabelbedrijven als voor reclamebureaus onmisbare informatie is.