Overnamegolf VNU heeft belegger niks opgeleverd

De cijfers van Elsevier vielen mee, de cijfers van Wolters Kluwer vielen tegen. Als laatste van de drie grote Nederlandse uitgevers komt deze week VNU aan bod.

De koers van uitgever VNU is weer terug op het niveau dat het beursfonds voor het eerst bereikte in december 1999. Het aandeel bewoog vanochtend nog net boven de 35 euro, ver verwijderd van de pieken uit begin 2000 toen de koers boven de 75 euro uitkwam, en ook weer ver onder het niveau van twee maanden geleden van 50 euro.

VNU komt woensdag met zijn halfjaarcijfers, als laatste van de drie grote internationale uitgevers in de Nederlandse AEX-index. Reed Elsevier verraste twee weken geleden met een autonome groei van 5 procent, een procentpunt hoger dan vorig jaar. Wolters Kluwer stelde vorige week teleur omdat de autonome groei juist was gedaald tot 2 procent.

Bij VNU rekent zakenbank ING Barings, dat vanochtend het koersdoel naar beneden bijstelde van 50 tot 40 euro, op een autonome groei van 4 procent. Daarbij zou de omzet uitkomen op 2,33 miljard euro en de winst per aandeel (zonder goodwill) op 0,82 euro, een stijging van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Kijkend naar de koers ligt de conclusie voor de hand dat de enorme overname- en verkoopgolf onder leiding van topman Joep Brentjens en Rob van den Bergh, die hem in april 2000 jaar opvolgde, beleggers nog weinig heeft opgeleverd. Of het bedrijf zou de stelling moeten willen verdedigen dat de koers zonder deze transformatie nog veel verder zou zijn weggezakt.

VNU is immers een stuk minder afhankelijk geworden van advertentie-inkomsten. Het kocht de afgelopen twee jaar de Amerikaanse marktonderzoeksbureaus Nielsen Media en AC Nielsen, samen voor zo'n 12 miljard gulden. En verkocht de divisie regionale dagbladen, de divisie publiekstijdschriften met titels als Libelle, Margriet en Nieuwe Revu, en de educatieve uitgeverij Malmberg.

De koersdaling van de afgelopen twee maanden wordt deels veroorzaakt door de vertraging van de economische groei in de Verenigde Staten, waardoor de Amerikaanse vakbladen van VNU minder advertenties verkopen. Maar van de conjunctuurgevoelige publiekstijdschriften, waar het bedrijfsresultaat volgens ING Barings met 20 procent is gedaald, heeft VNU vanaf oktober geen last meer.