Goed nieuws

Van tijd tot tijd vormt zich een clubje idealisten. Ze worden verenigd door de mening dat er te veel slecht nieuws in de krant staat, terwijl er ook in deze wereld nog zoveel goeds te beleven valt. Daar lees je nooit iets over. Ze willen een dagblad, desnoods een kwartaalblad waarin louter positieve berichten staan. Dat mislukt. Over de oorzaken bestaat zoveel filosofische en theologische literatuur dat geen sterveling er nog iets verhelderends aan zal kunnen toevoegen – denk ik. Het is een ervaringsfeit. Zijn dan niet alle feiten ervaringsfeiten? Bestaan er feiten die we niet kunnen ervaren? Op het eerste gezicht: nee. Maar dat is de vraag niet. Het gaat erom hoe een bepaald feit door wie wordt ervaren. Denk aan de dichtregel van Gerrit Komrij: `Hoera, het boek van Piet ligt bij De Slegte!' (In iets andere bewoordingen, maar dit is de strekking).

1105

Terzake. In de Volkskrant van 16 augustus staat, terecht op de voorpagina, een van de mooiste foto's van dit jaar, tot dusver. Een Schotse Hooglander springt uit de veewagen waarmee hij naar de Duursche Waarden is gebracht. Daar woonde een kudde van 41 Hooglanders. Allemaal afgemaakt wegens dreigend mond- en klauwzeer. Deze week zijn er 21 jonge, gezonde Hooglanders losgelaten. Het door Harry Cock gefotografeerde dier is het laatste uit de wagen. Het had de moed misschien al laten zakken, zoals een kind dat moet nablijven en alleen met juf of meester in de godverlaten klas zit. En daar daagde de ruimte! Een sprong van goddelijke allure. Dit beest springt niet; het zweeft in een gewichtloze vrijheid. Aan het gezicht van de toekijkende mannen kun je zien, dat ze in deze halve seconde ook Hooglanders zijn.

Deze week is het veertig jaar geleden dat de Berlijnse Muur werd gebouwd. Onvermijdelijk is het dat bij de beschouwingen weer de klassieke foto is afgedrukt van de Vopo (Volkspolizist) die zijn sprong over het prikkeldraad neemt. Die zweeft ook. Eigenlijk zou je deze twee foto's naast elkaar moeten zien. Ik bewonder de moed van de soldaat, maar de sprong van het dier is aanstekelijker.

De andere mooie foto is die van de Helios, het onbemande vliegtuig met een vleugel van 74,1 meter, een gewicht van 720 kilo en veertien motoren van twee pk die op zonne-energie werken. Het kunstwerk is nog een paar meter van de landing verwijderd, na tot 28.950 meter te zijn gestegen. Dat is het nieuwe hoogterecord. Maar daar gaat het nu niet om. Het is een prachtding op zichzelf, zoals de Voyager waarmee tussen 14 en 23 december 1986 Dick Rutan en Jeana Yeager hun nonstop-vlucht om de aarde maakten. En natuurlijk de DX, de 12-motorige vliegboot van Dornier, die op 25 juli 1929 zijn eerste proefvlucht maakte, na veel avonturen terechtkwam in het Berlijnse luchtvaartmuseum en daar bij een geallieerde luchtaanval verbrandde. Ik had er een lief ding voor gegeven, de constructie te zien opstijgen. Gelukkig heb ik, toen ik een jaar of zes was, nog een houten speelgoedmodelletje gehad waarmee ik in het bad simulaties uitvoerde. Het nadeel was, dat deze DX, of DoX, met waterverf was beschilderd zodat ik na iedere reeks van start en landing het toestel moest bijschilderen. Zo wordt iets onvergetelijk.

Ik kom tot de commercial. Een paar maanden geleden heb ik hier melding gemaakt van de pogingen, ondernomen door de Stichting Constellation Nederland, om een nog in redelijke staat verkerende Lockheed Constellation, aangetroffen in Canada, in Arizona weer luchtwaardig te maken en naar Nederland te vliegen. Natuurlijk was er niet genoeg geld. Omstreeks die tijd werd veel gesproken over de salarissen van de topmanagers. Ik heb deze steunpilaren opgeroepen een kleinigheid af te staan. Niets meer van gehoord. Maar intussen is met behulp van andere fondsen het herstel zo ver gevorderd dat we de oude schoonheid binnenkort op Schiphol kunnen verwachten. Als alles goed loopt in de eerste helft van september. Hoe kan alles goed lopen? Door het tekort van ongeveer 300.000 gulden op te heffen. Wie dat zou willen, kan ook zijn familiewapen op een van de staartvlakken laten schilderen, of logo. Van de zes zijn er nog vier vrij. En dan, wat een genot, kunnen we de Constellation zien vliegen. Voor wie er meer over wil weten: kijk op de website van Aviodome, www.aviodome.nl.

PS. Vorige week vroeg ik u, een eigentijdse openbare vuilnisbak te ontwerpen, in plaats van de benauwde kastjes die we nu op straat hebben. Een bak die begeerte uitstraalt, die een uitdaging is, een wow!-bak. Er is een aantal ontwerpen binnen. De termijn van inzending sluit over twee weken.