Flexkantoor heeft last van malaise

Betalen en aanschuiven: voor 34 gulden per uur een eigen bureau. Tijdelijk kantoorruimte huren lijkt handig. Maar de markt zit tegen. ,,Nederlanders willen niet in die kantoren.''

In de keuken van het kantoor staan twee computers te zoemen. In de koelkast liggen pakketjes met bruine boterhammen en in de hoek meldt een financiële televisiezender de laatste koersen. Wie hier zijn voordeel mee moet doen, is onduidelijk. De keuken is leeg.

Maar Kim van Loon, die de scepter zwaait over dit kantoor, weet hoe spannend het hier kan zijn. Concerns die in het geheim op overnamepad zijn en een locatie nodig hebben voor besprekingen, huren hier een ruimte, vertelt Van Loon. En een van de telecombedrijven die vorig jaar aan de veiling van de UMTS-frequenties meedeed, hield hier enkele weken kantoor. ,,Alleen advocaten willen hier nooit overleggen'', zegt Van Loon. ,,Die willen een omgeving met meer uitstraling.''

Deze 15de verdieping van de Zürich-toren bij het Haagse Centraal Station is geen normaal kantoor, maar een vestiging van Regus. Dit Britse concern verhuurt kantoorruimte voor een maand, een week of zelfs nog minder. Voor 34 gulden per uur kunnen werknemers hier binnenlopen, aan een van de 200 bureaus aanschuiven en gebruik maken van Regus' service. De secretaresse neemt de telefoon op met de bedrijfsnaam van de huurder, boekt zo nodig een vlucht of zorgt ervoor dat een pak gestoomd wordt.

In Nederland heeft Regus 28 kantoren, de meeste in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Hoewel Regus met afstand marktleider is in Nederland, zijn er meer aanbieders van flexibele kantoorruimte. Zo heeft wereldwijde marktleider HQ een vestiging in Hoofddorp, zit MWB Business Exchange in Amsterdam-Zuidoost en heeft D-Office drie vestigingen.

Alle aanbieders hebben grootse uitbreidingsplannen. Of dat verstandig is, is de vraag. Het gaat namelijk helemaal niet goed met de verhuurders van kantoorruimte. Dat is logisch, zegt Pieter Camps, vastgoedspecialist bij adviesorganisatie Andersen. ,,Want de concepten werken nu eenmaal niet in het huidige economische klimaat. Bedrijven hebben geen geld meer over voor zulke uitspattingen.''

Volgens Camps heeft Regus als enige de slagkracht om de huidige dip te overleven, ondanks de verliezen van 4,3 miljoen pond (bijna 15 miljoen gulden) en de ingezakte beurskoers van het concern, die in zes maanden tijd vrijwel is weggesmolten. De markt voor tijdelijke ruimte is in de huidige, afzwakkende economie maar dun. Vorig jaar, toen de sentimenten positiever waren, huurden vooral snelgroeiende bedrijven flexibele kantoorruimte. Zij wisten niet hoe hard ze zouden groeien, en bij de hoge huurprijzen was het goedkoper om alleen werkplekken te huren. Ook ABN Amro en technologieconcern Lucent waren grote afnemers. Camps: ,,Maar wanneer je midden in een reorganisatie zit, is dure, tijdelijke kantoorruimte niet het eerste waaraan je denkt.''

Regus gaat het nog moeilijk krijgen in Nederland, zegt David Alberto. ,,Zowel het bestuur als Regus' werkwijze zitten slecht in elkaar.'' Alberto is algemeen directeur van het Britse MWB Business Exchange (wereldwijd nummer drie) en hij slaat hard van zich af in een poging zijn oude werkgever Regus af te kraken. Omdat MWB zelf oude gebouwen aankoopt en verbouwt, zijn hun kantoren minder kostbaar dan die van Regus, zegt Alberto. Daarom hoeft maar de helft van de bureaus bezet te zijn. Bij Regus is dat 70 procent.

Voor ondernemers kan het nog steeds voordelig zijn om tijdelijke kantoorruimte te huren. Volgens Andersen blijkt uit onderzoek dat een werkplek per dag maar 4,8 uur effectief wordt gebruikt. Een gemiddelde werkplek kost 30.000 gulden per jaar. Een paar uur een bureau huren kan dan goedkoper zijn. Ook praktische overwegingen kunnen meespelen. Pieter Camps: ,,Overleg voeren op een plek zonder files vinden veel concerns een aanlokkelijk idee.''

Niettemin helpt Camps momenteel om één van de Nederlandse kantooraanbieders over te laten nemen. Welke dat is, wil hij niet vertellen. Wel weet hij dat zowel D-Office als Mullbees grote verliezen draait. Mulbees neemt de telefoon niet op om commentaar te geven. Directeur van D-Office Patrick Kampers zegt: ,,Wij zijn inderdaad niet dolenthousiast over hoe het gaat. Nederlanders willen niet in die kantoren. Wat de boer niet kent dat vreet-ie niet.''