Citroën-gebouw

Bernard Hulsman meldt in het artikel over de sloopplannen van het Citroën-gebouw in Amsterdam (NRC Handelsblad, 27 juli), dat het oudste gebouw ,,oorspronkelijk van zachtgele bakstenen was, maar ergens in de jaren '80 om onbegrijpelijke redenen is witgekalkt''.

Waren die zachtgele bakstenen er nog maar. Dan kan ik u verzekeren dat het gebouw weer snel in zijn oorspronkelijke glorie hersteld zou worden. Wat de schrijver niet vermeldt is dat deze Wils-creatie in 1972 op het stalen garaamte na volledig is afgebroken en opnieuw opgebouwd. Het gebouw werd aangepast aan de moderne tijd waarbij aluminium raampartijen in de plaats kwamen van de oude stalen, en het gebouw opnieuw werd opgetrokken in de voor Amsterdam-Zuid typerende rode baksteen.

In 1984 werden beide gebouwen conform de nieuwe Citroën-huisstijl wit geschilderd.

Wie moppert over deze gang van zaken moet wel beseffen dat het in de jaren '70 niet ongebruikelijk was dat gebouwen die niet meer voldeden aan de wens van de bewoners gesloopt werden.

Citroën mag de verdienste toegeschreven worden gekozen te hebben voor het behoud van dit prachtige pand. Perfect passend in de geest van haar grondlegger André Citroën, die deze toplocatie in 1931 zelf had uitgezocht `aan de rand van de stad op de invalsweg uit Parijs'. Drie jaar later werd in de showroom de nieuwe `7' aan het massaal toegestroomde volk getoond: de revolutionaire Traction Avant.