Speurtocht

Een pakketje boeken voor schoolgaande kinderen kost tegenwoordig een kleine 2.000 piek. Drie jaar geleden was dat nog 1.200 gulden. Niet verwonderlijk dat de grote uitgevers met begerige ogen naar educatieve uitgeverijen kijken.

Reed Elsevier heeft de eerste stap al ondernomen om deze markt wereldwijd te gaan veroveren door voor 11 miljard gulden een ijzersterke positie in Amerika te kopen. Straks volgt de Europese markt.

Nu deze tak van sport voor Reed Elsevier serious business is geworden – een kwart van de totale omzet komt voortaan uit schoolboeken – is een echte global ceo nodig, zoals het Brits-Nederlandse concern dat noemt.

Wat wil het toeval. De eeuwige aartsrivaal en eeuwige fusiepartner van Reed Elsevier, de Amsterdamse stadsgenoten van Wolters Kluwer, zoekt ook al een chief executive officer voor de educatieve uitgaven. Hoewel Wolters op dit terrein zwak staat doordat het bedrijf in Amerika schittert door afwezigheid, wil de uitgeverij de huidige positie in Europa verder uitbouwen.

Twee Nederlandse concerns die hetzelfde poppetje zoeken. Is dat niet makkelijker op te lossen? Een voorstel: Wolters Kluwer verkoopt de educatieve uitgaven aan Reed Elsevier. De opbrengst spekt de winst en zorgt voor de gewilde dubbelcijferige groei. Daarnaast krijgt de koers eindelijk weer eens een opkikker. En de gepeperde rekening van de headhunter blijft natuurlijk achterwege. Een zakenbankier kan het bedenken.