Netelenbos niet tevreden met plannen spoorwegen

Minister Netelenbos (Verkeer) is ontevreden over het `verbeterplan' dat de directie van de Nederlandse Spoorwegen haar heeft gestuurd. NS moet volgende week tijdens overleg op het ministerie concreter aangeven welke prestaties het bedrijf kan leveren.

Netelenbos kondigde vlak voor het zomerreces van de Tweede Kamer aan dat de NS-top duidelijk moest maken hoe het bedrijf het prestatiecontract met de overheid kan naleven. Dat deed de minister na het zoveelste overleg met de Kamer over het falen van NS, dat kampt met vertragingen, uitgevallen treinen en slecht onderhoud.

President-directeur J. Huisinga kwam anderhalve maand geleden met de reactie van NS. Dat plan beschrijft hoe de informatie aan reizigers wordt verbeterd, maatregelen tegen vertragingen, hoe het onderhoud kan worden verbeterd en op welke wijze het (hoge) ziekteverzuim kan worden teruggedrongen. Huisinga zei toen zo'n anderhalf jaar nodig te hebben om de verbeteringen zichtbaar te maken. Als dat niet zou lukken, stapt hij op, kondigde hij aan.

Minister Netelenbos wil het echter nog concreter. Haar woordvoerder: ,,De spoorwegen moeten duidelijk aangeven hoe ze het niveau van het contract denken te halen. Daarom wil de minister ieder halfjaar kunnen beoordelen of de doelstellingen ook werkelijk worden gehaald.'' Eerder heeft de Tweede Kamer al laten weten dat een bijstelling ,,desnoods'' aanvaardbaar is als de eisen in het contract tussen overheid en NS te hoog zijn.

De minister overlegt volgende week ook met de diverse `taakorganisaties' bij de spoorwegen, zoals Railinfrabeheer en de Railverkeersleiding. Daarbij zal hun positie nauwkeuriger worden bepaald. Uit onvrede over de gang van zaken bij het spoor leek de minister te overwegen de afsplitsing van deze bedrijven niet door te zetten, zo maakten uitgelekte stukken duidelijk. Gisteren riep president-commissaris R. in 't Veld van de railinfrabedrijven de minister in een gesprek met NRC Handelsblad op de zelfstandigheid juist goed te regelen ,,om concurrentievervalsing te voorkomen''. Volgens In 't Veld is de Railverkeersleiding niet neutraal binnen NS, wat concurrenten kan hinderen.