Cistron vraagt surseance aan voor onderdeel

Telecom- en internetbedrijf Cistron heeft voor een van zijn werkmaatschappijen uitstel van betaling aangevraagd, na een conflict met KPN over onbetaalde rekeningen.

De rechter in Den Haag heeft een bewindvoerder aangesteld die gaat onderzoeken of met behulp van externe financiers een doorstart mogelijk is.

De surseanceaanvraag heeft betrekking op Cistron Telecom, de vennootschap die zich bezighoudt met snelle internetverbindingen (breedband, ADSL) en reguliere telefonie. De andere werkmaatschappij van Cistron, Cistron Internet, voldoet wel aan zijn financiële verplichtingen. Marketingdirecteur René Harte verwacht geen ontslagen onder de vijftig werknemers. ,,De meesten van hen staan op de payroll van Cistron Internet'', aldus Harte.

Cistron heeft volgens Harte een betalingsachterstand van ,,tussen de 10 en 20 miljoen gulden'' bij verschillende bedrijven, waaronder KPN en het Duitse concern Siemens. Siemens, dat voor Cistron Telecom het telefoniegedeelte verzorgt, heeft inmiddels het vertrouwen in Cistron opnieuw uitgesproken. ,,Het concern speelt een belangrijke rol bij de doorstart'', zegt Harte. Met KPN, de grootste schuldeiser, wordt nog gesproken.

Eerder deze week besloot KPN de dienstverlening aan Cistron stop te zetten na een hoogopgelopen ruzie. Het conflict draait om de wijkcentrales van KPN, die Cistron nodig heeft om snel internet aan te kunnen bieden. KPN eist betaling voor 41 centrales die Cistron had `besteld', maar het Alphense bedrijf wil niet betalen omdat het er maar drie daadwerkelijk in gebruik heeft. Cistron vindt de tarieven van KPN onredelijk hoog.

Toevallig publiceerde telecomtoezichthouder Opta vandaag een voor Cistron relevante uitspraak in een ander geschil, tussen internetaanbieder BabyXL en KPN. Opta wil dat KPN met bonnetjes inzichtelijk maakt hoe het zijn tarieven opbouwt. Als KPN geen bonnetjes kan laten zien, zal een afgevaardigde van Opta zelf in de centrales een inschatting maken van de kosten die zijn gemaakt. Het bedrag dat KPN teveel heeft ontvangen, moet worden verrekend.

KPN heeft nog niet besloten of het de uitspraak van Opta voor de rechter brengt, aldus een woordvoerder gisteren. ,,Het is een heidens karwei als we voor alle locaties bonnen moeten gaan overleggen.''