Bioscoopfilm legaal op internet

Machtige Amerikaanse filmstudio's beginnen met de distributie van films via internet. Kassuccessen, als Planet of the Apes of Pearl Harbor, nu al illegaal verkrijgbaar via internet, kunnen over enkele maanden legaal worden binnengehaald voor tussen drie en vijf dollar.

De initiatiefnemers achter het project zijn Sony, MGM, Paramount, Universal en Warner Bros. Van de grote filmstudio's doen Century Fox, DreamWorks en Walt Disney niet aan het project mee. Naar verluidt heeft Disney plannen voor een eigen zogeheten film-op-verzoek-dienst via de website Movies.com.

Met hun initiatieven laten de filmstudio's zien dat zij van plan zijn het heft op internet in eigen hand te houden. Het is nog de vraag of internetgebruikers bereid zijn te betalen voor filmmateriaal op internet en of zij de wachttijden willen accepteren die nodig zijn om films via internet binnen te halen. Omdat de films veel opslagcapaciteit vergen kunnen ze alleen goed worden afgespeeld via snelle zogeheten breedbandverbindingen. Voorlopig beschikt nog maar een beperkt aantal gebruikers daarover.

Er zijn problemen op korte termijn, maar de filmstudio's willen voorkomen dat zij verzeild raken in een situatie die vergelijkbaar is met die van de muziekindustrie. Grote platenmaatschappijen vochten een zware strijd met on line-muziekdienst Napster voordat zij hun eigen diensten lanceerden.

Kevin Tsujihara, bij Warner Bros verantwoordelijk voor nieuwe media zegt: ,,Aan dit initiatief doen wij in de eerste plaats mee omdat we piraterij willen bestrijden. Wij menen dat we een legaal, kwalitatief hoogstaand en gebruiksvriendelijk alternatief moeten bieden voor het aanbod op internet. Door illegale ontwikkelingen te dwarsbomen hopen wij de problemen van de muziekindustrie te vermijden.''

Volgens de afspraken mag elke studio zelf bepalen wanneer hij een film op het net zet en hoeveel het afspelen precies gaat kosten. Consumenten moeten waarschijnlijk per film betalen, zoals dat nu al gebeurt bij de verhuur van een video.

Sony verwacht dat de films net zo snel worden verspreid als nu gebeurt via betaaltv-kanalen. Dat betekent een wachttijd tot twee maanden na de verspreiding van bioscoopfilms via videotheken.