ABN Amro doet er goed aan zichzelf te verkopen

ABN Amro komt tot bezinning. De Nederlandse bank heeft het optimistische strijdplan van vorig jaar verscheurd. Ongunstige marktomstandigheden dwingen de bank zijn expansionistische strategie te herzien.

ABN schroeft zijn zakenbankactiviteiten terug naar wat het nu een 'realistischer' niveau noemt. Het hoeft niet te verbazen dat ook de hooggegrepen financiële doelstellingen die de bank zich vorig jaar had gesteld in de prullenbak zijn beland.

Maar voordat het beter gaat kunnen de zaken eerst nog verslechteren. De cijfers over de eerste helft van dit jaar waren eigenlijk nog best redelijk. Maar ABN zendt waarschuwingssignalen uit naar de beleggers.

De bank zegt dat er dit jaar geen verhoging van het dividend zal plaatsvinden — voor het eerst sinds de fusie van ABN en Amro in 1991. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom ABN zo voorzichtig is. De bank doet zijn best om de kosten in de hand te houden, maar de verhouding tussen kosten en inkomsten beweegt zich nog steeds in de verkeerde richting. Tegelijkertijd lijkt de bank kwetsbaar aan de inkomstenkant.

Volgens Bank of America werd in het tweede kwartaal ongeveer de helft van de winst in de VS en Brazilië verdiend. Dat is niet echt een recept voor een ontspannen tweede halfjaar.

In feite wordt nu weer duidelijk wat ABN werkelijk is — een Europese bank uit het tweede echelon, met een te krappe thuismarkt. Rijkman Groenink, de van energie overlopende topman, heeft het nog steeds over expansie in een tweede Europees land, maar hij wil dat bereiken door een overname.

ABN zou er waarschijnlijk beter aan doen zichzelf te verkopen. Dat staat nog niet op de agenda. Groeninks plan-B lijkt een saaie defensieve fusie met Fortis te zijn. ABN moet nog meer tot bezinning komen.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld