Creatieve therapeut

Hij vond de reclamebranche ,,te beperkt, te eenzijdig, te monomaan'' en bovenal ,,te veel eenrichtingsverkeer van zender naar ontvanger''. Daarom keerde Goos Geursen (54) vorige week na 21 jaar de reclamewereld de rug toe om voor zichzelf te beginnen als organisatie-adviseur. ,,De reclame is een conservatieve branche met weinig oog voor vernieuwing.''

Geursen kwam naar eigen zeggen tot dit inzicht tijdens een periode van persoonlijke bezinning. ,,Wat wil ik nu eigenlijk, heb ik mezelf afgevraagd. Toen kwam ik tot de conclusie dat het moment aangebroken was om deze stap te zetten.'' Als zelfstandig adviseur richt hij zich nu met zijn nieuwe bedrijf Goos Geursen Bedrijvigheden op `organisatie-strategie, coaching, training en communicatie'.

Reclamebureau FHV/BBDO, onder meer bekend van de reclamecampagnes van Grolsch, PTT Post, Albert Heijn en Artis, verliest met Geursen een van zijn partners en een gezichtsbepalend strateeg. Voorzitter Andy Mosmans van FHV noemt Geursen ,,een professional die een onuitwisbare rol heeft gespeeld in de groei en ontwikkeling van FHV/BBDO''.

In de reclamewereld heeft Geursen bekendheid verworven met zijn publicaties `Virtuele tomaten en conceptuele pindakaas', dat een bestseller werd, en `Wie zijn ik?', zijn laatste boek. Hij rekent daarin onder meer af met de in zijn ogen te ver doorgevoerde fixatie op resultaten in de reclamebranche, die hij vergelijkt met een tennisser die te veel naar het scorebord kijkt in plaats van naar de bal.

Wat doet de reclamewerld verkeerd?

Geursen: ,,De reclamebranche ziet de consument te veel als melkkoe. Bedrijven willen de consument beïnvloeden en manipuleren. De doorsnee werkwijze van een reclamebureau is dat een opdrachtgever een briefing geeft en het bureau zich daarna terugtrekt om na een paar weken met een glimmende reclamecampagne terug te keren waar de klant dan `ooh' en `aah' tegen mag zeggen. Dat werkt niet, een bedrijf moet zelf nadenken over zijn merkenbeleid en welke visie het wil uitdragen.''

En daar gaat u hen bij helpen?

,,Niet meer, want dat was wat ik al deed bij FHV. Ik wil nu juist verder gaan kijken en mijn aandacht meer richten op bedrijven als geheel. Ik wil jamsessies houden en met mensen in bedrijven nadenken over visies en identiteitsontwikkeling. Ik ben in mijn werk bij FHV wel naar die werkwijze toegegroeid, maar ik wilde er meer mee doen dan binnen FHV mogelijk was. Ik blijf op projectbasis overigens wel werken voor FHV.''

Neemt u in uw nieuwe werk niets meer mee van uw reclame-verleden?

,,De goede kanten van reclame zijn creativiteit en de klantgerichtheid van veel creatieven. Helaas krijgen die tegenwoordig weinig ruimte om creatief te zijn. Ik wil dat veranderen. Maar ik ben geen traditionele organisatie-adviseur die naar de rationele kant van een bedrijf kijkt en met panklare oplossingen komt. Ik richt me op de ontastbare kanten. Ik geloof ook niet in de klassieke dag op de hei voor de directeuren, ik onderwerp het liefst het hele bedrijf aan een therapeutische sessie.''