Blikschade niet altijd schuld van de politie

In Nijmegen eindigde een politieachtervolging in een grote aanrijding. De politie gaat in simulatoren woest, maar veilig leren rijden.

Eigenlijk was het de bedoeling dat het nog even geheim zou blijven, zegt woordvoerder Cees den Bakker van het Nederlands Politie Instituut (NPI). Want het project móét nog worden aanbesteed. ,,Direct nadat het nieuws bekend werd, hingen er alweer een paar fabrikanten aan de lijn.''

De politie gaat `voor miljoenen' rijsimulatoren aanschaffen. Want ook de politie is soms een gevaar op de weg – vooral als per auto de achtervolging wordt ingezet. ,,Door de politie wordt ieder jaar aanzienlijke schade gereden'', zegt Den Bakker van het NPI. Voor hoeveel? ,,Kan ik niet zeggen.'' Hoeveel gewonden vallen er jaarlijks? ,,Sorry, interne bedrijfsgegevens. Heeft te maken met de verzekeringen. Ga er maar van uit dat het substantieel is. Wij mogen nu eenmaal alles in het verkeer.''

Wat er kan gebeuren als de politie het gaspedaal indrukt, bleek gisteren nog eens in Nijmegen. Wat begon als een routinecontrole in het Brabantse Oss, eindigde in een woeste achtervolging midden in het centrum van een drukke stad. Daarbij werd zelfs geschoten, toen de man buiten de Mariënburg parkeergarage op twee agenten naast hun auto inreed. Op het Keizer Karelplein werd hij ten slotte klemgereden: de man ramde een politieauto, een achtervolgende politieauto reed daar weer bovenop. De balans: vijf beschadigde voertuigen en twee lichtgewonde agenten.

,,Het is lang niet altijd de schuld van de politie'', benadrukt Den Bakker. Bovendien rijden agenten al een stuk beter dan de gemiddelde burger, vindt hij: tijdens de opleiding krijgen ze een rij-opleiding op het Politie Instituut Verkeer en Milieu in Apeldoorn. Toch denken de korpsen dat het veiliger kan: sinds enkele jaren loopt het project `Terugdringen letsel- en voertuigschade'.

Behalve naar rijsimulatoren wordt er gekeken naar andere middelen om de veiligheid te vergroten, zoals een anti-whiplash systeem en een `zwarte doos' aan boord, die achteraf gedetailleerde informatie verschaft over een rit. Welke simulatoren worden aangeschaft, weet de politie nog niet. De markt van simulatoren is groot – van spelletjescomputers tot professionele systemen die vele miljoenen guldens kunnen kosten. ,,Wat we in ieder geval willen is 180 graden zicht en de mogelijkheid om van de spiegels gebruik te maken'', zegt Den Bakker.

De simulatoren zullen niet alleen worden gebruikt bij de initiele rijopleiding, maar ook voor tussentijdse bijscholing. ,,De bedoeling is dat agenten het rijden onder verzwaarde omstandigheden op een professionele manier leren in te schatten'', zegt Den Bakker. ,,Je zou bijvoorbeeld ook kunnen besluiten te stoppen, omdat het te gevaarlijk is.''